Geplaatst op: 31-08-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pas in 2023 herstel van zakelijke markt

Pas in 2023 herstel van zakelijke markt
Afbeelding van George Ion via Pixabay
Het  Europees zakelijk toerisme zal pas in 2023 hersteld zijn van de coronacrisis. Op het dieptepunt van de crisis (2020) zal de markt met 77% zijn gekrompen ten opzichte van 2019.  Dat verwacht Eric Bakermans, manager Meetings & Conventions van NBTC.

NBTC baseert zich op een rapport dat een strategische alliantie van nationale congresbureau’s door Tourism Economics hebben laten uitvoeren. Omdat er nog tal van onzekerheden rond de ontwikkeling van het coronavirus en daarmee samenhangende maatregelen zijn, hebben de onderzoekers drie scenario’s doorgerekend. 

Coalitie Anders Reizen

Wat zeker een domper op zakelijke reizen gaat zetten, is het besef en de ervaring tijdens de coronacrisis dat videoconferencing in veel gevallen een live bijeenkomst prima kan vervangen. Daarnaast speelt de milieubelasting van zakelijke reizen al jaren een rol. Om de CO2-uitstoot van zakelijke trips omlaag te brengen, hebben eind augustus grote werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen samen met Natuur & Milieu eind augustus de Vliegwijzer gepresenteerd.  In de Vliegwijzer wordt een stappenplan beschreven dat werkgevers kunnen doorlopen om tot verantwoord vliegbeleid te komen. De wijzer geeft voorbeelden wat werkgevers kunnen doen om medewerkers bewuster te maken van hun reisgedrag en keuzes. De trein pakken voor korte afstanden, directe vluchten en meer video-conferencen, zijn voorbeelden van maatregelen die de CO2-uitstoot omlaag brengen. 

De markt in 2019

In 2019 kon de sector nog rekenen op 704 miljoen zakelijke reizigers in Europa die 5,4 miljoen bijeenkomsten bijwoonden. Zij gaven samen 89 miljard euro uit. Voor 2020 wordt gerekend op 160 miljoen zakelijke reizigers die slechts 18 miljard euro uitgeven, een daling van 77% in bezoek en 79% in bestedingen. In het onderzoek zijn zakelijke bijeenkomsten van minstens 10 personeel op een externe locatie meegenomen, evenals incentives, conferenties en zakelijke events. 

Basisscenario

Het basisscenario gaat ervan uit dat alle geplande meetings en congressen die tussen maart en augustus zijn gepland, in heel Europa worden geannuleerd. Daarnaast is de verwachting dat in september en oktober ongeveer 75 procent van alle geplande meetings en congressen doorgaat. In november is er sprake van volledig herstel. Naar verwachting zal het totale aantal bezoeken aan evenementen in Europa in 2020 met 58 procent dalen. Volgens het basisscenario worden enkele aanhoudende negatieve sentimenteffecten verwacht voor zowel de binnenlandse als de internationale deelname aan evenementen. Dit zou kunnen leiden tot een daling van de gemiddelde opkomst in 2021 en 2022 met respectievelijk 25 en 5 procent. In 2023 verwacht men een volledig herstel. 

Negatieve scenario

NBTC gaat echter uit van het meest negatieve scenario. In dit scenario daalt het zakelijk toerisme in 2020 met 77 procent met een heel traag herstel. Binnen dit scenario wordt er vanuit gegaan dat de regering de omvang van de bijeenkomsten in 2021 blijft beperken en dat het negatieve sentiment onder de potentiële deelnemers sterker zal doorwerken, waardoor het herstel uiteindelijk pas eind 2023 volledig zal zijn. In 2020 kan de Europese sector slechts rekenen op 160 miljoen zakelijke bezoekers die 18 miljard euro uitgeven. Het herstel is heel langzaam, in 2021 nog maar 261 miljoen zakelijke bezoekers, oplopend naar 261 miljoen in 2021 en 500 miljoen in 2022. Pas in 2023 komt de branche met 642 miljoen zakelijke bezoeker in de buurt van het normaal van 2019. 


Link: https://www.nbtc.nl/web/file?uuid=790a5d34-fb5f-42ad-9746-f9b7e98d2f66&owner=388ad020-d235-4624-86a4-d899f855a216&contentid=74335
Trefwoorden: zakelijk toerisme, congressen, evenementen, incentives

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.