Geplaatst op: 01-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Uitzonderlijke zomer voor toerisme Utrechtse Heuvelrug maakt slecht voorjaar nog niet goed

Uitzonderlijke zomer voor toerisme Utrechtse Heuvelrug maakt slecht voorjaar nog niet goed
Het Regionaal Bureau voor Toerisme Heuvelrug & Vallei meldt een uitzonderlijke toeristische zomer voor de sector. Dat blijkt uit een inventarisatie onder verblijfslocaties, dagattracties en horeca op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. De gastvrijheidseconomie heeft door de coronacrisis deze zomervakantie kunnen rekenen op veel bezoek, zo maakte de sector na een verloren voorjaar in de maanden juli en augustus een inhaalslag. Het toekomstperspectief blijft voorlopig onzeker zodoende ook en het eerder gepresenteerde herstelplan van kracht. 

De Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zijn samen goed voor een kwart van de totale recreatie en toerisme in de provincie Utrecht. Van alle overnachtingen in de provincie vindt ruim 60% plaats in vakantieparken, campings en hotels op de Heuvelrug. Daarmee zorgt deze regio ook voor een grote impuls voor het vrijetijdsaanbod in andere Utrechtse bestemmingsgebieden.

Veel bezoekers uit de regio

"Ook in onze regio bleven veel bewoners deze zomer dicht bij huis en ontvingen verblijfslocaties meer boekingen dan normaal”, zegt directeur Michiel van der Schaaf van RBT Heuvelrug & Vallei. "Omdat mensen zich op dit moment vooral veilig voelen in een omgeving die voldoende ruimte biedt, bleken de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zoals verwacht ook populair onder dagbezoekers uit de regio Utrecht en de Randstad. De toeristische sector kon zo het omzetverlies uit het voorjaar deels inhalen.”

Druktemonitor

Net als elders draaiden door de RIVM-maatregelen veel locaties deze zomer op beperkte capaciteit. Om toch te zorgen voor een zo goed mogelijk verdienpotentieel, heeft de sector veel geïnvesteerd om bezoek aan de regio in goede banen te leiden en drukte in natuurgebieden te voorkomen. Met een speciale campagne werden mensen geïnformeerd over veilige activiteiten en werd samen met de provincie een druktemonitor ontwikkeld. Om horeca, winkels, cultuur en evenementen te ondersteunen werd daarnaast lokaal genieten extra gepromoot.

Verloren jaar

Ondanks de drukke zomer lijkt 2020 voor toerisme en recreatie op de Heuvelrug een verloren jaar. "Door de lockdown is het voorseizoen vrijwel helemaal verloren gegaan, dat haal je niet zomaar in”, licht Van der Schaaf toe. "Daarnaast is zakelijk toerisme van groot economisch belang voor onze regio en dat deel ligt nog grotendeels stil.” Zolang het coronavirus niet is uitgeschakeld, blijft de toekomst daarom onzeker. "Het herstelplan dat voor de zomer is gemaakt om de sector te helpen herstellen van de coronacrisis blijft nodig. Daarnaast werken we aan een agenda, voor de periode na corona, om toerisme en recreatie ook dan vitaal te kunnen houden.”

Topics:Toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...