Prima zomer voor kampeer- en bungalowbedrijven maar is het slechte voorjaar al goedgemaakt?
Nederlandse kampeer- en bungalowbedrijven hebben een prima zomer achter de rug. De omzet uit verhuur van accommodaties en kampeerplaatsen steeg met ruim 20%. Die mooie zomer maakte de verliezen uit het voorjaar grotendeels weer goed. Vanwege corona kwamen de boekingen vanaf week 9 2020 nagenoeg stil te liggen, maar namen ze na week 16 explosief toe. Opvallend is het hoge aantal voorboekingen voor het vakantiejaar 2021. Dat blijkt uit cijfers die drie grote reserveringssystemen Stratech, BookingExperts en Every Office aan NRIT hebben verstrekt.
Sterke groei in juli en augustus
De omzet uit verhuuraccommodaties groeide in de maanden juli en augustus 2020 met +22% tot +28% in vergelijking met dezelfde periode in 2019. Dat maakte het slechte voorjaar grotendeels goed. Tot en met week 35 staat, afhankelijk van het reserveringssysteem, de omzet op -3% tot +13%.
De kampeeromzet groeide in de zomer spectaculair, in een bandbreed te van +21% tot +33%. Het is duidelijk dat kamperen in het voorjaar een veel hardere klap heeft gekregen want zij hebben het verloren voorseizoen nog niet goedgemaakt. In deze deelbranche staat de omzet tot en met week 35 nog op -4 tot -9%.
Veel meer Nederlanders kozen voor eigen land
Opvallend in zowel de kampeer- als bungalowsector is de explosieve groei van het aantal binnenlandse reserveringen. Nederlanders hebben volgens Booking Experts duidelijk gekozen voor een vakantie in eigen land. Coen van Rhee: "Dit is ook terug te zien in de cijfers van de campings en vakantieparken. Zo is er een stijging te zien van 37% qua Nederlandse reserveringen voor accommodaties voor de maanden juli en augustus 2020 ten opzichte van 2019. Campings plussen qua Nederlandse gasten zelfs met 45%” Every Office signaleert dat het gemiddelde bedrag dat gasten op de parken besteden ook fors is toegenomen: +23%.
Grote verschillen tussen bedrijven
Stratech ziet wel grote verschillen tussen recreatiebedrijven. Rob Stevens: "Recreatiebedrijven die afhankelijker zijn van het voorseizoen draaien over het algemeen een verlies ten opzichte van vorig jaar (2019), ook al hebben ze een goede zomer gehad. Bedrijven die minder afhankelijk zijn van het voorseizoen, bijvoorbeeld door veel vaste seizoensplaatsen, draaien vaak beter dan 2019.”
Fokko Mulder van Every Office ziet dat parken met veel faciliteiten op het park en kleinere campings het naar verhouding het beste doen. "Ook parken die nog geen 100% bezetting hadden voor de zomerperiode aan het begin van de corona crisis hebben het makkelijker gehad om de geleden schade van het eerste half jaar weer in te halen.”
Goede verwachtingen voor najaar 2020
Ook voor het najaar ziet het er rooskleurig uit. Coen van Rhee: "We zien bij de meeste gebruikers van Booking Experts dat het kampeerseizoen wat langer doorgaat dan voorgaande jaren. Zo is een dubbele bezetting in september ten opzichte 2019 geen uitzondering.” Dat Nederlanders in zijn voor een vakantie in het najaar zien ze ook in het zoekgedrag naar vakanties in september en oktober: "We zien echter wel dat er nog wel een groot verschil zit in zoek- en boekgedrag. Mensen boeken namelijk nog steeds voornamelijk last minute. We verwachten dat deze trend zich nog wel even doorzet. Mensen konden in het voorjaar niet op vakantie, in het hoofdseizoen was alles nagenoeg vol in Nederland en mensen willen er toch nog even graag uit.”
Al veel voor 2021 gereserveerd
Dat vakantiegangers dit jaar niet meer op hun favoriete plekje terecht konden, heeft in een spectaculaire groei van het aantal boekingen voor 2021 geleid. De reserveringssystemen zien daar de omzet meer dan verdubbelen (van +103% tot +154%) waarbij accommodaties duidelijk harder gaan dan kampeerplekjes. Daarmee lopen de bezettingsgraden voor weekenden als Hemelvaart en Pinksteren in 2021 lopen al flink voor op 2019. Dit komt mede door het eerder boekbaar maken van deze weekenden en verzilverde vouchers. "Toch zien we hier ook al behoorlijk wat reguliere boekingen (zonder vouchers)”, stelt Coen van Rhee "We verwachten dat, indien het kamperen weer op normale manier kan, er een behoorlijke run zal komen op de nog beschikbare kampeerplaatsen in deze weekenden.”
Ook zijn volgens Fokko Mulder gasten bereid meer te betalen aangezien zij bij de boekingen voor 2021 een stijging van de gemiddelde dagprijs zien van 14%. Rob Stevens ziet vijf oorzaken voor de hausse aan reserveringen voor 2021. Daarbij spelen omgeboekte vakanties vanwege corona een rol alsmede gasten die het eigen land dit jaar voor het eerst als vakantiebestemming hebben ervaren en direct weer boeken. "Daarnaast is er grote onzekerheid of er volgend jaar weer veilig in het buitenland gerecreëerd kan en mag worden. Ook willen gasten alvast een plekje claimen omdat dit jaar in ze dit jaar hebben gemerkt dat veel parken nagenoeg 100% bezet waren”. Hij zag ook dat ondernemers de reserveringsmogelijkheid voor 2021 eerder hebben geactiveerd.
Bij de voorboekingen springen bij Booking Experts vooral de maanden april tot juni springen er bovenuit: "Dit lijken voornamelijk de verplaatste boekingen van dit jaar te zijn (de vouchers). Dit viel ook wel enigszins te verwachten, deze boekingen werden voor het grootste gedeelte gecanceld en vaak was het hoofdseizoen al erg goed bezet waardoor er niet de ruimte was om alle boekingen door te schuiven. Daarnaast is het vaak een andere doelgroep die in het voorseizoen kampeert dan de groep die in het hoofdseizoen kampeert waardoor er vaker werd gekozen voor het doorschuiven naar volgend jaar.”
Technologie steeds belangrijker
Als gevolg van de coronacrisis ziet Every Office een toenemende vraag naar pincodesloten voor de accommodaties en kentekencamera’s voor de toegangscontrole. "Receptieloos in- en uitchecken via de camping app is het nieuwe normaal voor 2021”, stelt Fokko Mulder.
Booking Experts zag dit jaar in de markt een toenemende behoefte aan meer en betere automatisering. Coen van Rhee: "Zo ervaarden campings en vakantieparken met verouderde reserveringssystemen problemen met het verwerken van de grote aantallen annuleringen en reserveringen, en duurde het erg lang voordat men de situatie zo voor elkaar had dat werknemers van vakantieparken en campings eenvoudig konden thuis werken. Dit is ook een van de redenen geweest voor Booking Experts om de overstap-actie te lanceren. Om deze parken uit de brand te helpen zodat men makkelijk en eenvoudig vanuit huis in de cloud aan het werk kon. We kunnen met trots zeggen dat veel bedrijven hier gebruik van hebben gemaakt.”
De Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie geeft inzicht in de eigen prestaties ten opzichte van vorig jaar én van de markt op het gebied van omzet, bezettingsgraad en gemiddelde prijs per nacht. "We merken dat ondernemers op basis van de Stratech Benchmark de behaalde resultaten in een beter perspectief kunnen plaatsen en hierdoor betere en onderbouwde beslissingen kunnen nemen. We schrijven regelmatig blogs over de trends die we zien in de recreatiemarkt, op basis van de gegevens uit de Stratech Benchmark Verblijfsrecreatie. Meld je aan voor de Benchmark Update en ontvang nieuwe updates automatisch in je inbox."
Topics:Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, kampeerterreinen, campings, bungalowparken, bedrijven, ondernemen, omzet, boekingen