Geplaatst op: 08-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture voor toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).  Sinds 2002 voeren NBTC Holland Marketing en Kantar (voorheen TNS NIPO) gezamenlijk onderzoek uit binnen de toeristische en recreatieve sector. Meest bekend is het ContinuVakantieOnderzoek dat al vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw wordt uitgevoerd en NRIT samen met NBTC heeft opgezet. Het CBS gaat met ingang van 2021 een nieuw vakantieonderzoek opzetten. 

In een statement melden NBTC en Kantar dat de gewijzigde omstandigheden tot de opheffing hebben geleid: "De toeristische sector heeft in de afgelopen jaren niet stil gestaan. Datzelfde geldt voor de beide organisaties. Kantar is inmiddels onderdeel van een ander internationaal opererend concern en NBTC heeft met Perspectief 2030 – de nieuwe visie op bestemming Nederland – de beweging ingezet van bestemmingsmarketing naar bestemmingsmanagement. Die ontwikkelingen hebben mede geleid tot het gezamenlijke besluit om per april 2021 de joint venture NBTC-NIPO Research te beëindigen.” Wat betekent dit voor de monitoren van toerisme en recreatie?

ContinuVakantieOnderzoek (CVO)

Op dit moment loopt het veldwerk van het CVO voor het vakantiejaar 2020. Dit zal de laatste meting zijn die het bureau uitvoert. De resultaten worden zoals gebruikelijk in januari gerapporteerd. Ook de gebruikelijke themarapportages, zoals het landenrapport of het segmentatierapport, zijn nog een laatste keer beschikbaar. Binnenkort versturen NBTC-NIPO Research een aparte mailing met de mogelijkheden voor de afname van CVO 2020. Voor verdere informatie over het CVO kunt u contact opnemen met Ferdinand Kieboom van NBTC via fkieboom@holland.com.

Na het afronden van het veldwerk voor het vakantiejaar 2020 zal er vanuit NNR geen nieuwe meting meer worden opgestart en houdt het CVO in zijn huidige vorm op te bestaan. Wel is het goed om te weten dat per januari 2021 het CBS van start gaat met een eigen Vakantieonderzoek: een volledig nieuw onderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Daarnaast bekijkt NBTC de mogelijkheden om bij de datavoorziening te ondersteunen middels aanvullende analyses en rapportages.  

ContinuZakenreisOnderzoek (CZO)

Het CZO is voor het laatst uitgevoerd in 2019. De resultaten daarvan zijn tot 1 april 2021 bij NBTC-NIPO Research af te nemen. Er zijn op dit moment zowel vanuit NBTC als Kantar geen plannen om het CZO in een nieuwe vorm op de markt te brengen. Mocht u interesse hebben in de zakenreismarkt en meer informatie over het onderzoek uit 2019 willen, neem dan ook hiervoor contact op met Ferdinand Kieboom van NBTC via  fkieboom@holland.com.

ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO)

Deze driejaarlijkse monitor voerde NBTC-NIPO Research voor het laatst uit in 2018. Ook de resultaten daarvan kunt u tot 1 april 2021  afnemen. NBTC peilt momenteel de interesse onder de huidige deelnemers voor een nieuw onderzoek naar vrijetijdsactiviteiten. Mocht u belangstelling hebben voor data inzake het vrijetijdsgedrag van de Nederlander, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com.

Toeristisch Bezoek aan Steden (TBaS)

Het veldwerk voor deze monitor is nog in volle gang. De resultaten worden in maart 2021 opgeleverd waarna ook dit onderzoek in de huidige opzet stopt. Ook voor deze monitor geldt dat NBTC de interesse in een nieuw onderzoek naar het toeristisch bezoek aan steden zal peilen onder de huidige deelnemers. Mocht u meer willen weten over dit onderzoek, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com
Link: https://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home.htm
Trefwoorden: vakanties, vrije tijd, zakenreizen, onderzoek, stedelijk toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...