Geplaatst op: 08-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture voor toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).  Sinds 2002 voeren NBTC Holland Marketing en Kantar (voorheen TNS NIPO) gezamenlijk onderzoek uit binnen de toeristische en recreatieve sector. Meest bekend is het ContinuVakantieOnderzoek dat al vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw wordt uitgevoerd en NRIT samen met NBTC heeft opgezet. Het CBS gaat met ingang van 2021 een nieuw vakantieonderzoek opzetten. 

In een statement melden NBTC en Kantar dat de gewijzigde omstandigheden tot de opheffing hebben geleid: "De toeristische sector heeft in de afgelopen jaren niet stil gestaan. Datzelfde geldt voor de beide organisaties. Kantar is inmiddels onderdeel van een ander internationaal opererend concern en NBTC heeft met Perspectief 2030 – de nieuwe visie op bestemming Nederland – de beweging ingezet van bestemmingsmarketing naar bestemmingsmanagement. Die ontwikkelingen hebben mede geleid tot het gezamenlijke besluit om per april 2021 de joint venture NBTC-NIPO Research te beëindigen.” Wat betekent dit voor de monitoren van toerisme en recreatie?

ContinuVakantieOnderzoek (CVO)

Op dit moment loopt het veldwerk van het CVO voor het vakantiejaar 2020. Dit zal de laatste meting zijn die het bureau uitvoert. De resultaten worden zoals gebruikelijk in januari gerapporteerd. Ook de gebruikelijke themarapportages, zoals het landenrapport of het segmentatierapport, zijn nog een laatste keer beschikbaar. Binnenkort versturen NBTC-NIPO Research een aparte mailing met de mogelijkheden voor de afname van CVO 2020. Voor verdere informatie over het CVO kunt u contact opnemen met Ferdinand Kieboom van NBTC via fkieboom@holland.com.

Na het afronden van het veldwerk voor het vakantiejaar 2020 zal er vanuit NNR geen nieuwe meting meer worden opgestart en houdt het CVO in zijn huidige vorm op te bestaan. Wel is het goed om te weten dat per januari 2021 het CBS van start gaat met een eigen Vakantieonderzoek: een volledig nieuw onderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Daarnaast bekijkt NBTC de mogelijkheden om bij de datavoorziening te ondersteunen middels aanvullende analyses en rapportages.  

ContinuZakenreisOnderzoek (CZO)

Het CZO is voor het laatst uitgevoerd in 2019. De resultaten daarvan zijn tot 1 april 2021 bij NBTC-NIPO Research af te nemen. Er zijn op dit moment zowel vanuit NBTC als Kantar geen plannen om het CZO in een nieuwe vorm op de markt te brengen. Mocht u interesse hebben in de zakenreismarkt en meer informatie over het onderzoek uit 2019 willen, neem dan ook hiervoor contact op met Ferdinand Kieboom van NBTC via  fkieboom@holland.com.

ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO)

Deze driejaarlijkse monitor voerde NBTC-NIPO Research voor het laatst uit in 2018. Ook de resultaten daarvan kunt u tot 1 april 2021  afnemen. NBTC peilt momenteel de interesse onder de huidige deelnemers voor een nieuw onderzoek naar vrijetijdsactiviteiten. Mocht u belangstelling hebben voor data inzake het vrijetijdsgedrag van de Nederlander, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com.

Toeristisch Bezoek aan Steden (TBaS)

Het veldwerk voor deze monitor is nog in volle gang. De resultaten worden in maart 2021 opgeleverd waarna ook dit onderzoek in de huidige opzet stopt. Ook voor deze monitor geldt dat NBTC de interesse in een nieuw onderzoek naar het toeristisch bezoek aan steden zal peilen onder de huidige deelnemers. Mocht u meer willen weten over dit onderzoek, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com
Link: https://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home.htm
Trefwoorden: vakanties, vrije tijd, zakenreizen, onderzoek, stedelijk toerisme

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nationale campermarkt
Op zaterdag 5 april vindt de tweede editie van de Nationale Campermarkt plaats bij FlevoNice in Biddinghuizen.
31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
23/01/25
easyJet voorziet sterke vraag naar vliegen en vakanties in 2025
easyJet heeft een goed eerste kwartaal achter de rug met meer passagiers in haar vliegtuigen en een sterke groeiverwachting voor easyJet Holidays.
23/01/25
ANVR waarschuwt consumenten voor Thomas Cook
De ANVR waarschuwt reizigers voor verzoeken van Thomas Cook Europe BV om boekingen over te zetten naar het Poolse bedrijf eSky.pl S.A.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.