Geplaatst op: 08-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt

Grote verandering bij toeristisch onderzoek: NBTC-NIPO Research stopt
NBTC en Kantar beëindigen hun joint venture voor toeristisch onderzoek in NBTC-NIPO Research (NNR).  Sinds 2002 voeren NBTC Holland Marketing en Kantar (voorheen TNS NIPO) gezamenlijk onderzoek uit binnen de toeristische en recreatieve sector. Meest bekend is het ContinuVakantieOnderzoek dat al vanaf de jaren tachtig van de vorige eeuw wordt uitgevoerd en NRIT samen met NBTC heeft opgezet. Het CBS gaat met ingang van 2021 een nieuw vakantieonderzoek opzetten. 

In een statement melden NBTC en Kantar dat de gewijzigde omstandigheden tot de opheffing hebben geleid: "De toeristische sector heeft in de afgelopen jaren niet stil gestaan. Datzelfde geldt voor de beide organisaties. Kantar is inmiddels onderdeel van een ander internationaal opererend concern en NBTC heeft met Perspectief 2030 – de nieuwe visie op bestemming Nederland – de beweging ingezet van bestemmingsmarketing naar bestemmingsmanagement. Die ontwikkelingen hebben mede geleid tot het gezamenlijke besluit om per april 2021 de joint venture NBTC-NIPO Research te beëindigen.” Wat betekent dit voor de monitoren van toerisme en recreatie?

ContinuVakantieOnderzoek (CVO)

Op dit moment loopt het veldwerk van het CVO voor het vakantiejaar 2020. Dit zal de laatste meting zijn die het bureau uitvoert. De resultaten worden zoals gebruikelijk in januari gerapporteerd. Ook de gebruikelijke themarapportages, zoals het landenrapport of het segmentatierapport, zijn nog een laatste keer beschikbaar. Binnenkort versturen NBTC-NIPO Research een aparte mailing met de mogelijkheden voor de afname van CVO 2020. Voor verdere informatie over het CVO kunt u contact opnemen met Ferdinand Kieboom van NBTC via fkieboom@holland.com.

Na het afronden van het veldwerk voor het vakantiejaar 2020 zal er vanuit NNR geen nieuwe meting meer worden opgestart en houdt het CVO in zijn huidige vorm op te bestaan. Wel is het goed om te weten dat per januari 2021 het CBS van start gaat met een eigen Vakantieonderzoek: een volledig nieuw onderzoek naar het vakantiegedrag van de Nederlandse bevolking. Daarnaast bekijkt NBTC de mogelijkheden om bij de datavoorziening te ondersteunen middels aanvullende analyses en rapportages.  

ContinuZakenreisOnderzoek (CZO)

Het CZO is voor het laatst uitgevoerd in 2019. De resultaten daarvan zijn tot 1 april 2021 bij NBTC-NIPO Research af te nemen. Er zijn op dit moment zowel vanuit NBTC als Kantar geen plannen om het CZO in een nieuwe vorm op de markt te brengen. Mocht u interesse hebben in de zakenreismarkt en meer informatie over het onderzoek uit 2019 willen, neem dan ook hiervoor contact op met Ferdinand Kieboom van NBTC via  fkieboom@holland.com.

ContinuVrijeTijdsOnderzoek (CVTO)

Deze driejaarlijkse monitor voerde NBTC-NIPO Research voor het laatst uit in 2018. Ook de resultaten daarvan kunt u tot 1 april 2021  afnemen. NBTC peilt momenteel de interesse onder de huidige deelnemers voor een nieuw onderzoek naar vrijetijdsactiviteiten. Mocht u belangstelling hebben voor data inzake het vrijetijdsgedrag van de Nederlander, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com.

Toeristisch Bezoek aan Steden (TBaS)

Het veldwerk voor deze monitor is nog in volle gang. De resultaten worden in maart 2021 opgeleverd waarna ook dit onderzoek in de huidige opzet stopt. Ook voor deze monitor geldt dat NBTC de interesse in een nieuw onderzoek naar het toeristisch bezoek aan steden zal peilen onder de huidige deelnemers. Mocht u meer willen weten over dit onderzoek, dan kunt u ook hiervoor terecht bij Ferdinand Kieboom via fkieboom@holland.com
Link: https://www.nbtcniporesearch.nl/nl/home.htm
Trefwoorden: vakanties, vrije tijd, zakenreizen, onderzoek, stedelijk toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.