Geplaatst op: 09-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector

Gastvrij Nederland doet beroep op Tweede Kamer voor betere steunmaatregelen sector
Afbeelding van 3282700 via Pixabay
Deze morgen debatteert de Tweede Kamer met staatssecretaris Mona Keijzer van EZK over toerisme. Gastvrij Nederland heeft bij de commissieleden een wensenlijstje neergelegd. Kern is dat zij voor de sterk getroffen sector maatwerk binnen de generieke steunpakketten wil. Gastvrij Nederland maakt zich grote zorgen over de faillissementen en ontslagen in de sector.

"Omdat delen van de sector nog steeds als ‘gesloten’ aangemerkt kunnen worden – waaronder de reissector, de sectoren die zich richten op de groepenmarkt, de evenementensector en delen van de horecasector – is maatwerk in de steunmaatregelen noodzakelijk”, schrijft voorzitter Kees van Wijk die verheugd is dat er een derde steunpakket komt. "Continuering van de steunmaatregelen geeft ondernemers in de sector perspectief en houvast voor de komende negen maanden.”

Volgens Kees van Wijk is het een verloren seizoen voor grote delen van de sector: "Het ontbreken van sectorspecifieke steun zal de overlevingskansen voor bedrijven verkleinen. Het is dus belangrijk dat in dit derde steunpakket aanpassingen komen die ervoor zorgen dat bedrijvigheid en werkgelegenheid behouden blijft en bedrijven in ieder geval de tijd en de mogelijkheden krijgen om zich aan te passen”. 

In de brief heeft Gastvrij Nederland onder meer om aanpassingen gevraagd in de NOW, waardoor seizoenbedrijven beter kunnen worden geholpen dan nu het geval is. Ook pleit de sector voor een aanpassing van de TVL, zodat er een 'luik' komt voor de gesloten sectoren en hun afhankelijke toeleveranciers die nu elke keer buiten de boot vallen door het systeem met SBI-codes. Voor bedrijven die echt niet meer verder kunnen, moet er een time-out komen. Daarnaast moet er een Europees reisadvies komen om aan alle onduidelijkheid een eind te maken. 

"Zeker in deze tijden van crisis hebben mensen meer dan ooit behoefte aan vakantie, ontspanning, recreatie, (water)sport, cultuur, evenementen en reizen. Daar kan de sector bij uitstek in voorzien. Reëel perspectief op voortbestaan voor een sector met in 2019 90 miljard euro omzet en bijna 650.000 banen is dan vereist. Met maatwerk in het steunpakketten en simpele aanpassingen kan dat!
Trefwoorden: beleid, toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.