Geplaatst op: 09-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020

70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020
Minder pechhulp maar toch nog 13.000 mensen langs de kant met panne.
Door COVID-19 en de onzekere reisadviezen kozen meer mensen voor een vakantie in eigen land in plaats van over de grens. Dat heeft invloed op de hulpvragen van reizigers. Alarmcentrale Eurocross Assistance ontving minder medische hulpvragen en pechmeldingen uit het buitenland dan voorgaande jaren. Het aantal pechhulpvragen lag deze zomer circa 30 procent lager dan voorheen en het aantal medische hulpvragen verminderde met zelfs 70 procent. Opvallend is de verandering in de medische hulpvragen.

In totaal ontving Eurocross deze zomer 22.152 telefoontjes ten opzichte van 56.497 in 2019. De meeste meldingen kwamen dit jaar uit Frankrijk.

Verandering van medische meldingen

Niet alleen de hoeveelheid telefoontjes over medische hulpvragen die Eurocross binnenkreeg verschilde aanzienlijk ten opzichte van vorig jaar (31.600 in 2019 versus 9.107 in 2020), ook de aard van deze meldingen was niet hetzelfde. Er waren veel minder ‘typische zomerdiagnoses’. Waar normaal gesproken oorpijn/-ontsteking, maag-/darmklachten en letsel de top drie aanvoeren, zijn dat deze zomer een blindedarmontsteking, breuken en hartklachten.


Telefoontjes uit Zuid-Europa

"De effecten van corona op de zomervakantie zagen wij duidelijk terug in de herkomst van de meldingen.”, aldus Angela Looyé, woordvoerder bij Eurocross. "Zo kregen we veel minder medische hulpvragen uit verre landen als Indonesië, Kaapverdië en Sri Lanka waardoor ook de aard van de medische hulpvragen anders was. Maag- en darmklachten komen bijvoorbeeld vaker voor in andere continenten. Daarnaast krijgen we normaal met grote regelmaat meldingen van mogelijke rabiës uit oorden als Thailand en Bali, maar die kwamen dit jaar bijna niet binnen. De meeste meldingen kwamen uit Frankrijk, Spanje en Duitsland. Die laatste is een opvallende in deze top drie, die vinden we normaliter een stuk lager in het rijtje.”

Toch ruim 13.000 met pech langs de weg

Eurocross kreeg in totaal 13.045 telefoontjes over pechmeldingen vanuit het buitenland binnen dit jaar. Vorig jaar kwamen er 28% meer hulpvragen binnen op de alarmcentrale. Een flinke daling dus ten opzichte van het aantal hulpvragen dat Eurocross normaal krijgt in de vakantieperiode.

"De meeste pechmeldingen kwamen deze zomer uit Frankrijk, gevolgd door Duitsland en België.”, vervolgt Looyé. "Ook hier is de laatste weer een opvallende, want die staat nooit zo hoog in de lijst. Al deze cijfers geven in onze ogen aan dat Nederlanders dit jaar een alternatieve zomervakantie hebben gevierd en echt dicht bij huis zijn gebleven, dan wel thuis, dan wel in Europa.”
Trefwoorden: reizen, hulp, pech

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...