Geplaatst op: 09-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020

70% minder medische hulpvragen van reizigers zomer 2020
Minder pechhulp maar toch nog 13.000 mensen langs de kant met panne.
Door COVID-19 en de onzekere reisadviezen kozen meer mensen voor een vakantie in eigen land in plaats van over de grens. Dat heeft invloed op de hulpvragen van reizigers. Alarmcentrale Eurocross Assistance ontving minder medische hulpvragen en pechmeldingen uit het buitenland dan voorgaande jaren. Het aantal pechhulpvragen lag deze zomer circa 30 procent lager dan voorheen en het aantal medische hulpvragen verminderde met zelfs 70 procent. Opvallend is de verandering in de medische hulpvragen.

In totaal ontving Eurocross deze zomer 22.152 telefoontjes ten opzichte van 56.497 in 2019. De meeste meldingen kwamen dit jaar uit Frankrijk.

Verandering van medische meldingen

Niet alleen de hoeveelheid telefoontjes over medische hulpvragen die Eurocross binnenkreeg verschilde aanzienlijk ten opzichte van vorig jaar (31.600 in 2019 versus 9.107 in 2020), ook de aard van deze meldingen was niet hetzelfde. Er waren veel minder ‘typische zomerdiagnoses’. Waar normaal gesproken oorpijn/-ontsteking, maag-/darmklachten en letsel de top drie aanvoeren, zijn dat deze zomer een blindedarmontsteking, breuken en hartklachten.


Telefoontjes uit Zuid-Europa

"De effecten van corona op de zomervakantie zagen wij duidelijk terug in de herkomst van de meldingen.”, aldus Angela Looyé, woordvoerder bij Eurocross. "Zo kregen we veel minder medische hulpvragen uit verre landen als Indonesië, Kaapverdië en Sri Lanka waardoor ook de aard van de medische hulpvragen anders was. Maag- en darmklachten komen bijvoorbeeld vaker voor in andere continenten. Daarnaast krijgen we normaal met grote regelmaat meldingen van mogelijke rabiës uit oorden als Thailand en Bali, maar die kwamen dit jaar bijna niet binnen. De meeste meldingen kwamen uit Frankrijk, Spanje en Duitsland. Die laatste is een opvallende in deze top drie, die vinden we normaliter een stuk lager in het rijtje.”

Toch ruim 13.000 met pech langs de weg

Eurocross kreeg in totaal 13.045 telefoontjes over pechmeldingen vanuit het buitenland binnen dit jaar. Vorig jaar kwamen er 28% meer hulpvragen binnen op de alarmcentrale. Een flinke daling dus ten opzichte van het aantal hulpvragen dat Eurocross normaal krijgt in de vakantieperiode.

"De meeste pechmeldingen kwamen deze zomer uit Frankrijk, gevolgd door Duitsland en België.”, vervolgt Looyé. "Ook hier is de laatste weer een opvallende, want die staat nooit zo hoog in de lijst. Al deze cijfers geven in onze ogen aan dat Nederlanders dit jaar een alternatieve zomervakantie hebben gevierd en echt dicht bij huis zijn gebleven, dan wel thuis, dan wel in Europa.”
Trefwoorden: reizen, hulp, pech

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.