Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Waarom vallen veel Nederlandse recreatiebedrijven in buitenlandse handen?

Waarom vallen veel Nederlandse recreatiebedrijven in buitenlandse handen?
Een heuse overnamegolf overspoelt de Nederlandse verblijfsrecreatiesector. Opvallend daarbij is de grote rol die Franse bedrijven spelen. Het is de vraag of de gemoedelijke kwaliteitscamping, het familiebedrijf zoals we dat als Nederland-kampeerland al decennialang kennen, nog wel zelfstandig kan bestaan. Is de overnamegolf een structurele trend en moeten we de ontwikkeling toejuichen of niet? Die vraag beantwoorden de experts van ZKA Strategy.

De afgelopen maanden zijn diverse (zeker 15) grote kwaliteitscampings en jachthavens in Franse handen gevallen. De verwachting is dat er meer overnames volgen. Recent voorbeeld is De Pekelinge in Oostkapelle. Eerder vonden overnames plaats van Linberg Park, camping Lauwersoog en campingpark De Bongerd in het Noord-Hollandse Tuitjenhorn. Maar ook de drie jachthavens van de Den Daasgroep werden overgenomen. Zo heeft het Franse Capfun inmiddels negen Nederlandse bedrijven veroverd. En ook Siblu, een Franse speler met 22 recreatiebedrijven, heeft inmiddels drie Nederlandse vestigingen. 

Blij met buitenlandse overnames of niet?

Bij ZKA Strategy is de vraag beland of dit een structurele trend is en of dit een ontwikkeling is die we moeten toejuichen of niet. Merlijn Pietersma van ZKA Strategy kent de ontwikkeling maar al te goed: "Het is voor de verkopende ondernemer uiteraard positief en ook voor collega-ondernemers in de regio kan het nieuwe bloed dat de nieuwe eigenaar toevoegt een welkome vernieuwing brengen omdat er vaak fors geïnvesteerd wordt door de nieuwe eigenaren.”

Maar het heeft ook een andere kant. Want daar waar bestaande familiebedrijven al vaak twee generaties in de regio zijn verankerd, kan een bedrijf dat onderdeel wordt van een buitenlands hoofdkantoor zijn regionale wortels kwijtraken. Pietersma hierover: "Investeringsbeslissingen worden niet meer genomen door de familie of een directie in een Nederlands hoofdkantoor, maar in Frankrijk. Feitelijk concurreren de overgenomen recreatiebedrijven met het rendement op investeringen uit de rest van Europa. Als de Franse eigenaar-investeerder bijvoorbeeld in Spanje meer kan verdienen dan in Nederland, stopt hij met investeren in de Nederlandse bedrijven. Dit maakt Nederlandse toeristische bestemmingen kwetsbaar en afhankelijk. Daarnaast is het de vraag of een op afstand geleid bedrijf lokale toeristische bestemmingen versterkt of juist verzwakt omdat het bedrijf vaak solitair en gestandaardiseerd zijn eigen weg gaat.”

Waarom vallen Nederlandse parken in buitenlandse handen?

Er zijn volgens ZKA Strategy verschillende redenen waarom buitenlandse investeerders interesse hebben voor (middel)grote, Nederlandse recreatiebedrijven op topbestemmingen. 

Ten eerste willen en moeten deze grote aanbieders groter worden om zelf interessant te zijn op de kapitaalmarkt. Er ontstaan schaalvoordelen door via acquisitie te vergroten. Zij zijn in staat om fors te investeren in productontwikkeling en marketing en door slim te standaardiseren groeien zij sneller dan zelfstandige familiebedrijven. 

Ten tweede is een aantal Nederlandse familiebedrijven zo groot geworden of ontbreekt natuurlijke bedrijfsopvolging, dat deze bedrijven niet aan de volgende familie-generaties doorverkocht kunnen worden. Kapitaalkrachtige financiers zijn dan nodig en deze blijken vaak in buitenlandse handen. Tenslotte staat de Nederlandse markt cultureel en (en in toenemende mate) klimatologisch gezien redelijk dichtbij de Franse markt.
Link: https://www.zka-strategy.nl
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, watersport, jachthavens, overnames

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...