Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

7 miljoen euro voor 38 kunstpodia

7 miljoen euro voor 38 kunstpodia
7 miljoen euro toegekend.
Het Mondriaan Fonds kent tijdens zijn jaarlijkse aanvraagronde bijna 7 miljoen euro toe aan het programma van 38 kunstpodia, variërend van kleine kunstinitiatieven tot organisaties met een uitgebreid activiteitenprogramma. De bijdrage is bedoeld voor een serie activiteiten gericht op presentatie, experiment, opinie en debat. De kunstpodia, van Willemstad op Curaçao tot Groningen, krijgen de bijdrage voor een inspirerend programma van één tot maximaal vier jaar. Het gaat om vaste bijdragen van 25.000 tot 275.000 euro op jaarbasis.

De Bijdrage Programma’s Kunstpodia kent vier categorieën – Start, Basis, Pro en Breed – en geeft instellingen de mogelijkheid tot groei en ontwikkeling. Elke categorie heeft eigen criteria, waarbij budget, periode en ook de vereisten toenemen.
 
Hieronder per categorie de kunstpodia die een bijdrage krijgen:

Kunstpodium Start – kleine kunstinitiatieven en collectieven met een programma van experimentele presentaties en activiteiten. Bijdrage: 25.000 euro voor één kalenderjaar

Gezien het beperkte budget heeft de commissie 27 positief beoordeelde aanvragen moeten prioriteren op basis van de gestelde criteria. De volgende twintig initiatieven kregen een toekenning:
Atelier WG (Amsterdam), Bureau Postjesweg (Amsterdam), Destination Unknown (Weert), distant.gallery (Amsterdam), Grafisch Atelier Den Bosch, Greylight Projects (Heerlen), Het Resort (Groningen), Ja Ja Ja Nee Nee Nee (Amsterdam), Make Eindhoven, Marwan (Amsterdam), Modca Beirut (Zutphen), Omstand (Arnhem), Radical Reversibility (Amsterdam), San Serriffe (Amsterdam), Shimmer (Rotterdam), Stichting Bartalk (Den Haag), Stichting Sarmad (Rotterdam), Tankstation (Enschede), Video Power (Maastricht), We Sell Reality (Rotterdam)
 
Kunstpodium Basis – kleine professionele organisaties die minimaal twee jaar een jaarprogramma hebben van presentaties en activiteiten voor hedendaagse beeldende kunst. Bijdrage: 110.000 euro per jaar, voor twee kalenderjaren
Twintig aanvragen zijn positief beoordeeld. Na prioritering kregen de volgende twaalf organisaties een toekenning:
A Tale of a Tub (Rotterdam), Ateliers ’89 (Aruba), Fotodok (Utrecht), Hotel Maria Kapel (Hoorn), Kunstenlab (Deventer), Kunstvereniging Diepenheim, Lustwarande (Tilburg), Melkweg Expo (Amsterdam), Page Not Found (Den Haag), Sign (Groningen), VHDG (Leeuwarden), W139 (Amsterdam)
 
Kunstpodium Pro – professionele organisaties van lokaal tot (inter)nationaal niveau. Bijdrage: 175.000 euro per jaar, voor drie kalenderjaren
De volgende vijf organisaties kregen een positief advies: De Oude Kerk (Amsterdam), Instituto Buena Bista (Willemstad), M.A.M.A. (Rotterdam), Stichting Sonsbeek (Arnhem), West (Den Haag)

Kunstpodium Breed – volwaardig professionele organisaties van lokaal tot internationaal niveau. Bijdrage 275.000 euro per jaar, voor vier kalenderjaren
De volgende organisatie kreeg een positief advies: De Appel (Amsterdam)

Onmisbaar voor een gezond eco-systeem in de kunst

Dit jaar vroegen 110 kunstpodia voor in totaal 17.900.000 miljoen euro aan. Omdat het beschikbare budget beperkt is, heeft de adviescommissie niet alle aanvragen kunnen honoreren. Alleen programma’s die op de meest aansprekende manier vorm en inhoud geven aan relevante ontwikkelingen op het gebied van hedendaagse beeldende kunst werden gehonoreerd. Het fonds ondersteunt een landelijk gespreid aantal kunstpodia, met programma’s die zich van elkaar onderscheiden.
Topics:Beleid, Cultuur
Trefwoorden: podia, subsidie, kunst

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...