Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties

ANVR dagvaardt luchtvaartmaatschappijen om uitblijven restituties
Afbeelding van Arivle One via Pixabay
ANVR gaat Air Maroc voor de rechter slepen omdat zij niet-uitgevoerde vluchten niet terugbetalen. Ook andere luchtvaartmaatschappijen die zich niet aan de wet houden op dit punt heeft ANVR in het vizier. 

Passagiers met losse vliegtickets, maar ook ANVR-reisbedrijven waarbij het ticket onderdeel uitmaakt van een pakketreis, hebben recht op terugbetaling van niet-uitgevoerde vluchten door luchtvaartmaatschappijen. Echter, diverse airlines gebruiken oneigenlijke excuses en laten lang, te lang op zich wachten. Voor ANVR-bedrijven is de maat vol en ligt via de rechtbank een eerste vordering klaar voor Royal Air Maroc. 

Gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen hebben bedragen al terugbetaald of concrete toezeggingen gedaan. Maar bij een aantal andere airlines is dit niet het geval. "Royal Air Maroc heeft van ons nog enkele dagen respijt gekregen om de dagvaarding te voorkomen, maar dat leverde niet het noodzakelijke resultaat en dus gaat de dagvaarding uit”, aldus Walter Schut, adjunct-directeur van de ANVR. "Zij zijn niet de enige helaas. Ook is ons geduld op voor Aeroflot, El Al, Air Transat en nog andere airlines.”    ?

Airlines mogen de klant een voucher aanbieden bij een niet-uitgevoerde vlucht, maar moeten ook de keuze tot terugbetalen geven. De Europese Commissie heeft luchtvaartmaatschappijen in mei hier nogmaals op gewezen. Veel luchtvaartmaatschappijen doen dit inmiddels, maar andere geven nog steeds geen mogelijkheid tot teruggave van het betaalde ticket. Uitgegeven vouchers worden tevens  voorzien van de nodige reisbeperkingen. Eisen die luchtvaartmaatschappijen stellen, liggen onder andere in de sfeer van een voucher die alleen geldig is voor dezelfde passagier, op hetzelfde traject of op een datum die buiten het eerder geboekte hoogseizoen ligt. Sommige luchtvaartmaatschappijen bieden zelfs geen enkele teruggave aan, ook niet na afloop van de voucherperiode, houden een deel van het bedrag in of berekenen normale annuleringskosten.

Klanten die rechtstreeks of via hun reisbureau of hun online reisaanbieder hebben geboekt, krijgen zo niet waar ze recht op hebben. Ook bij ANVR-reisorganisatoren geeft dit grote problemen; zij moeten bij pakketreizen (waar een vlucht vaak onderdeel van is) de klant een keuze geven. Voor klanten van een ANVR-reisorganisatie is acceptatie van een voucher veel makkelijker omdat, in tegenstelling tot vouchers die airlines uitgeven, de reisvouchers van ANVR-reisorganisaties gegarandeerd zijn door garantiefonds SGR.

Als een klant terugbetaling in geld wil, of te zijner tijd van de SGR-garandeerde voucher, moet de reisorganisator de terugbetalingen wél hebben ontvangen van de leveranciers van de  pakketreis, waaronder die van de luchtvaartmaatschappij.  
Trefwoorden: luchvaart, airlines, consumentenrecht, corona, restituties

CELTH



||| Nieuws |||

22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.
18/04/25
Camperverhuurplatform Goboony professionaliseert hulpverlening
Goboony, het grootste camperdeelplatform van Europa, gaat een nauwe samenwerking aan met VHD Alarmcentrale, dé specialist in camperhulpverlening.
18/04/25
Oprichters KNAB en Albelli investeren €1 miljoen in snelgroeiend platform Glampings.com
Bij 2de investeringsronde heeft Glamping.com een groeikapitaalinjectie opgehaald om luxe camperen toegankelijker te maken voor een breed publiek.
18/04/25
Zuid-Limburg optimaliseert fietsknooppuntennetwerk
Zuid-Limburg heeft haar fietsknooppuntennetwerk herzien en geoptimaliseerd op het gebied van spreiding, beleving en veiligheid. Al met al zijn er deze winter een kleine 75 Zuid-Limburgse knooppunten bijgekomen, met een totale lengte van zo’n 400 km.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...