Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot

Snel extra gasten nodig voor zeilvloot
Historische schepen mogen weer varen maar gasten zijn voorzichtig.
Uit circa 400 authentieke schepen bestaat de Hollandsche Zeilvloot. Deze zijn niet alleen van cultuurhistorische waarde, maar ook van grote toeristisch-recreatieve en maatschappelijke waarde. Maar de gasten blijven weg ondanks dat de schepen mogen varen. De samenwerking tussen gemeenten en het Noord-Holland-Noord ontwikkelingsbedrijf zorgt voor een uitbreiding van marketingactiviteiten. Met als doel om de grootste, nog varende, historische zeilvloot ter wereld te ondersteunen tijdens de coronacrisis. Er zijn snel meer gasten nodig.

Het zijn zware tijden voor de eigenaren van de historische zeilschepen. Door de coronamaatregelen ziet de sector een grote terugval in aantal bezoekers en omzet.


Wel varen maar groepen boeken niet snel

Edwin Calis van Holland Sail, "Vanaf maart tot en met 1 juli hebben wij helemaal niet kunnen varen. Na 1 juli zijn we in overleg met klanten gaan varen met inachtneming van de veiligheidsmaatregelen. Bedrijven die groepsaccommodaties aanbieden hebben het superlastig. Als je met twintig  man iets wilt gaan doen, kan je dat niet last minute beslissen, dat wordt vaak maanden van tevoren gereserveerd. Op dit moment hebben wij zo’n 20% van de gasten in vergelijking met andere jaren. Voor onze branche zijn de gevolgen catastrofaal."

"Wij hopen dat met deze campagne nog wat boekingen voor dit jaar binnenkomen, maar ook alvast voor volgend jaar. Voor onze sector geldt net als in de reisbranche, geld terug, verschuiven of een voucher mocht de zeiltocht niet doorgaan.”

Samen met brancheorganisatie BBZ is een protocol ontwikkeld dat met de autoriteiten is afgestemd, onder meer met Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Veiligheidsregio’s.


Hollandsche Zeilvloot

Nederland heeft de grootste, nog varende historische zeilvloot ter wereld. De ruim 400 authentieke schepen zijn van grote cultuurhistorische waarde. Vele zijn van de sloop gered, gerestaureerd en geschikt gemaakt om te varen met betalende passagiers. Hierdoor weten de schippers deze oude vrachtschepen in de vaart te houden. In normale jaren neemt de vloot meer dan honderdduizend gasten mee naar het Markermeer, het IJsselmeer, de Wadden en over de wereldzeeën. De inschatting voor 2020 is dat het percentage gasten 50 tot 70% lager ligt. 

Edwin Calis van de coöperatie van scheepseigenaren met het eigen boekingskantoor Holland Sail, "Vakanties en zeiltochten die wij aanbieden dienen meerdere doelen. Natuurlijk is het een bijzondere vakantie in eigen land. Maar ook varen wij op cultureel-historisch erfgoed en wij hebben boekingen nodig om te kunnen blijven varen. Ons oudste schip ‘Bohème’ komt uit 1876 en het zou fijn zijn als ook toekomstige generaties van de schepen kunnen blijven genieten.”

Laurens Winkel van Boat Bike Tours, "Het begin van het seizoen was een ramp, maar vanaf eind juni wisten wij de bezetting richting 50% te krijgen. Natuurlijk is dat niet wat je wilt, maar we zijn hier blij mee en zelfs ook trots op dat we dit nog in deze tijd hebben kunnen realiseren. Wij zijn minder afhankelijk van groepsaccommodaties en dat is in ons voordeel. Met name een wat jongere doelgroep boekt onze zeilvakanties en dat doen ze vaak per stel. Ze varen dan bijvoorbeeld mee op een historische rivierclipper ‘De Elizabeth’ uit 1913. Ook gebouwd door de gebroeders Geleijns in Moerdijk om basaltstenen te vervoeren, maar dat werden uiteindelijk suikerbieten. In 2016 is deze helemaal gerenoveerd, en is denk ik een van de schepen uit de branche die dit jaar het meest gevaren heeft.”

Adverteren, social media en website met winactie

Om ervoor te zorgen dat de vloot meer bezoekers gaat aantrekken wordt een uitgebreide campagne opgezet. Hierbij worden onder meer advertenties geplaatst in diverse media, een website gelanceerd, brochures verspreid en social media ingezet. Ook is een zeilweekend voor twee personen te winnen aan boord van een traditioneel zeilschip. Deze winactie loopt t/m 2 november 2020.
Via de website www.zeilvlootbovenamsterdam.nl kunnen bezoekers de diverse zeil vakanties, arrangementen en activiteiten vinden en zich ook aanmelden voor de winactie.

Samen sterker

Ook de BBZ, Vereniging voor Beroepschartervaart, ondersteunt het project. Ook ondernemers die niet aangesloten zijn bij BBZ kunnen zich aanmelden voor het initiatief. Op deze manier kan een groter aanbod schepen aangeboden worden en kunnen meer bedrijven gebruik maken van de extra ondersteuning.
Ondernemers uit de sector kunnen zich aanmelden voor dit initiatief bij Jeroen Kor van destinatiemarketing organisatie ‘Holland boven Amsterdam’: jeroen@hollandbovenamsterdam.com.

Trefwoorden: varen, zeilen, zeilvloot, corona, campagne

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
08/04/25
BBI Travel start reizen naar de westkust van Ierland vanaf Groningen Airport Eelde
Van 7 juni tot en met 30 augustus 2025 vliegt de nieuwe chartervluchtverbinding van BBI Travel, uitgevoerd door Emerald Airlines, tussen Groningen Airport Eelde en Ireland West Airport Knock.
08/04/25
Ontdek Europa op een andere manier
Het nieuwe ANWB-boek vakantie zonder vliegtuig' beschrijft 30 unieke en vliegtuigloze reisplannen, variërend van korte uitstapjes tot uitgebreide rondreizen.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...