Geplaatst op: 17-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing

KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing
Horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing, meent KHN.
Via verschillende bronnen heeft Koninklijke Horeca Nederland vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een aantal grote steden, waaronder de G4, een van de mogelijkheden is die op tafel ligt. KHN vindt dit een slecht plan en legt uit waarom. 

De volksgezondheid staat voor de horeca op nummer 1, meldt KHN. Horecaondernemers en hun medewerkers zetten zich dag in dag uit in om gasten een veilige omgeving te bieden en besmettingen te voorkomen. De horeca volgt de protocollen en KHN blijft haar leden oproepen er alles aan te doen om de veiligheidsmaatregelen te hanteren. Ook doet KHN herhaaldelijk de oproep aan gasten om zich aan de regels te houden. De aangekondigde maatregel staat dan ook haaks op de mededeling van premier Rutte van enkele weken geleden waarin hij aangeeft dat het veilig is in de horeca. "vier uw feestje niet thuis maar in de horeca, daar is het veilig”. De cijfers bevestigen dat dit ook nu nog steeds het geval is.

Cijfers

Een mogelijk verplichte horecasluiting van 24.00 uur betreft een niet proportionele maatregel. RIVM cijfers van afgelopen week laten voor heel Nederland 113 personen zien die in de horeca besmet zijn geraakt. Procentueel is dat 5,5 procent van alle besmette personen. In vergelijking met de besmettingen van 55,4 procent thuis, 10,3 procent overige familie, 9,5 procent werksituatie, 9 procent verpleegtehuizen en 5,9 procent kennissen en vrienden, staat de horeca onderdaan. Het RIVM merkte bovendien eerder deze week nog op dat het probleem er vooral in zit dat Nederlanders met klachten nog altijd naar buiten gaan en ouderen en kwetsbaren opzoeken, ondanks herhaaldelijke oproepen om thuis te blijven. Het grootste probleem zit dus in het gedrag van mensen.

Sluiting na 24:00 geen oplossing

KHN reageert: 'De oplossing ligt niet in het instellen van een verplichte horecasluiting vanaf 24:00. Het is naïef om te denken dat gasten na sluitingstijd naar huis gaan en een boek gaan lezen. KHN verwacht met deze disproportionele maatregel dat er extra onrust zal ontstaan op straat, aangezien mensen zich zullen verplaatsen naar de publieke ruimte, zoals pleinen, parken, straten. Bovendien kunnen gasten zich ook verplaatsen naar buurtgemeenten. Dat kan in potentie erg veel extra overlast veroorzaken, grote consequenties hebben voor de handhaving van de coronamaatregelen en daarmee voor de veiligheid en volksgezondheid. Bovendien wordt het probleem op deze manier opnieuw verplaatst naar de grootste besmettingshaard (huiselijke, vriendschappelijke en familiaire kringen), zie ook de RIVM cijfers. Ook neemt de kans op illegale feesten onder jongeren toe, immers menig ‘stapavond’ van jongeren begint pas na 24:00 uur. Dit zagen we ook afgelopen zomer.'

Oproep aan kabinet: vergroot draagvlak

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "KHN vindt het onterecht dat horecaondernemers met de mogelijk aanvullende maatregelen opnieuw de dupe worden, terwijl het gedrag van de samenleving dagelijks verandert. Een dergelijk besluit betekent een extra financiële strop voor een sector welke nu al de afgrond in kijkt. Ook de vooruitzichten van NOW3 waarin een afbouw van de loonkostencompensatie wordt voorzien, geeft een procyclisch effect. Met andere woorden, het is een dubbele klap. Minder omzet vanwege de naderende winterperiode, waarin ondernemers meer op binnen aangewezen zijn én de afbouw van de financiële steunmaatregelen zullen veel horecazaken de das om doen.”
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, corona

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...