Geplaatst op: 17-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing

KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing
Horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing, meent KHN.
Via verschillende bronnen heeft Koninklijke Horeca Nederland vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een aantal grote steden, waaronder de G4, een van de mogelijkheden is die op tafel ligt. KHN vindt dit een slecht plan en legt uit waarom. 

De volksgezondheid staat voor de horeca op nummer 1, meldt KHN. Horecaondernemers en hun medewerkers zetten zich dag in dag uit in om gasten een veilige omgeving te bieden en besmettingen te voorkomen. De horeca volgt de protocollen en KHN blijft haar leden oproepen er alles aan te doen om de veiligheidsmaatregelen te hanteren. Ook doet KHN herhaaldelijk de oproep aan gasten om zich aan de regels te houden. De aangekondigde maatregel staat dan ook haaks op de mededeling van premier Rutte van enkele weken geleden waarin hij aangeeft dat het veilig is in de horeca. "vier uw feestje niet thuis maar in de horeca, daar is het veilig”. De cijfers bevestigen dat dit ook nu nog steeds het geval is.

Cijfers

Een mogelijk verplichte horecasluiting van 24.00 uur betreft een niet proportionele maatregel. RIVM cijfers van afgelopen week laten voor heel Nederland 113 personen zien die in de horeca besmet zijn geraakt. Procentueel is dat 5,5 procent van alle besmette personen. In vergelijking met de besmettingen van 55,4 procent thuis, 10,3 procent overige familie, 9,5 procent werksituatie, 9 procent verpleegtehuizen en 5,9 procent kennissen en vrienden, staat de horeca onderdaan. Het RIVM merkte bovendien eerder deze week nog op dat het probleem er vooral in zit dat Nederlanders met klachten nog altijd naar buiten gaan en ouderen en kwetsbaren opzoeken, ondanks herhaaldelijke oproepen om thuis te blijven. Het grootste probleem zit dus in het gedrag van mensen.

Sluiting na 24:00 geen oplossing

KHN reageert: 'De oplossing ligt niet in het instellen van een verplichte horecasluiting vanaf 24:00. Het is naïef om te denken dat gasten na sluitingstijd naar huis gaan en een boek gaan lezen. KHN verwacht met deze disproportionele maatregel dat er extra onrust zal ontstaan op straat, aangezien mensen zich zullen verplaatsen naar de publieke ruimte, zoals pleinen, parken, straten. Bovendien kunnen gasten zich ook verplaatsen naar buurtgemeenten. Dat kan in potentie erg veel extra overlast veroorzaken, grote consequenties hebben voor de handhaving van de coronamaatregelen en daarmee voor de veiligheid en volksgezondheid. Bovendien wordt het probleem op deze manier opnieuw verplaatst naar de grootste besmettingshaard (huiselijke, vriendschappelijke en familiaire kringen), zie ook de RIVM cijfers. Ook neemt de kans op illegale feesten onder jongeren toe, immers menig ‘stapavond’ van jongeren begint pas na 24:00 uur. Dit zagen we ook afgelopen zomer.'

Oproep aan kabinet: vergroot draagvlak

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "KHN vindt het onterecht dat horecaondernemers met de mogelijk aanvullende maatregelen opnieuw de dupe worden, terwijl het gedrag van de samenleving dagelijks verandert. Een dergelijk besluit betekent een extra financiële strop voor een sector welke nu al de afgrond in kijkt. Ook de vooruitzichten van NOW3 waarin een afbouw van de loonkostencompensatie wordt voorzien, geeft een procyclisch effect. Met andere woorden, het is een dubbele klap. Minder omzet vanwege de naderende winterperiode, waarin ondernemers meer op binnen aangewezen zijn én de afbouw van de financiële steunmaatregelen zullen veel horecazaken de das om doen.”
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, corona

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.