Geplaatst op: 17-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing

KHN: horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing
Horeca sluiten na 24:00 is geen oplossing, meent KHN.
Via verschillende bronnen heeft Koninklijke Horeca Nederland vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een aantal grote steden, waaronder de G4, een van de mogelijkheden is die op tafel ligt. KHN vindt dit een slecht plan en legt uit waarom. 

De volksgezondheid staat voor de horeca op nummer 1, meldt KHN. Horecaondernemers en hun medewerkers zetten zich dag in dag uit in om gasten een veilige omgeving te bieden en besmettingen te voorkomen. De horeca volgt de protocollen en KHN blijft haar leden oproepen er alles aan te doen om de veiligheidsmaatregelen te hanteren. Ook doet KHN herhaaldelijk de oproep aan gasten om zich aan de regels te houden. De aangekondigde maatregel staat dan ook haaks op de mededeling van premier Rutte van enkele weken geleden waarin hij aangeeft dat het veilig is in de horeca. "vier uw feestje niet thuis maar in de horeca, daar is het veilig”. De cijfers bevestigen dat dit ook nu nog steeds het geval is.

Cijfers

Een mogelijk verplichte horecasluiting van 24.00 uur betreft een niet proportionele maatregel. RIVM cijfers van afgelopen week laten voor heel Nederland 113 personen zien die in de horeca besmet zijn geraakt. Procentueel is dat 5,5 procent van alle besmette personen. In vergelijking met de besmettingen van 55,4 procent thuis, 10,3 procent overige familie, 9,5 procent werksituatie, 9 procent verpleegtehuizen en 5,9 procent kennissen en vrienden, staat de horeca onderdaan. Het RIVM merkte bovendien eerder deze week nog op dat het probleem er vooral in zit dat Nederlanders met klachten nog altijd naar buiten gaan en ouderen en kwetsbaren opzoeken, ondanks herhaaldelijke oproepen om thuis te blijven. Het grootste probleem zit dus in het gedrag van mensen.

Sluiting na 24:00 geen oplossing

KHN reageert: 'De oplossing ligt niet in het instellen van een verplichte horecasluiting vanaf 24:00. Het is naïef om te denken dat gasten na sluitingstijd naar huis gaan en een boek gaan lezen. KHN verwacht met deze disproportionele maatregel dat er extra onrust zal ontstaan op straat, aangezien mensen zich zullen verplaatsen naar de publieke ruimte, zoals pleinen, parken, straten. Bovendien kunnen gasten zich ook verplaatsen naar buurtgemeenten. Dat kan in potentie erg veel extra overlast veroorzaken, grote consequenties hebben voor de handhaving van de coronamaatregelen en daarmee voor de veiligheid en volksgezondheid. Bovendien wordt het probleem op deze manier opnieuw verplaatst naar de grootste besmettingshaard (huiselijke, vriendschappelijke en familiaire kringen), zie ook de RIVM cijfers. Ook neemt de kans op illegale feesten onder jongeren toe, immers menig ‘stapavond’ van jongeren begint pas na 24:00 uur. Dit zagen we ook afgelopen zomer.'

Oproep aan kabinet: vergroot draagvlak

KHN-voorzitter Robèr Willemsen: "KHN vindt het onterecht dat horecaondernemers met de mogelijk aanvullende maatregelen opnieuw de dupe worden, terwijl het gedrag van de samenleving dagelijks verandert. Een dergelijk besluit betekent een extra financiële strop voor een sector welke nu al de afgrond in kijkt. Ook de vooruitzichten van NOW3 waarin een afbouw van de loonkostencompensatie wordt voorzien, geeft een procyclisch effect. Met andere woorden, het is een dubbele klap. Minder omzet vanwege de naderende winterperiode, waarin ondernemers meer op binnen aangewezen zijn én de afbouw van de financiële steunmaatregelen zullen veel horecazaken de das om doen.”
Topics:Beleid, Horeca
Trefwoorden: horeca, corona

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...