Geplaatst op: 20-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRT

KHN verwijt kabinet symboolpolitiek

KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek aangezien slechts 5,5% van de besmettingen te herleiden is tot de horeca. De nu aangekondigde maatregelen staan haaks op de mededeling van premier Rutte van enkele weken geleden waarin hij aangaf dat de horeca een veilige plek is: "Thuis geen feestjes of borrels, ga dan liever naar een horecazaak, daar is het veilig”. KHN pleit tegelijkertijd voor betere steunmaatregelen zoals een andere inrichting van de transitievergoedingen, een andere eindafrekening van de steunmaatregelen en een uitkoopregeling. Met dat laatste wekt KHN de indruk dat er voor sommige delen van de horeca voorlopig geen toekomst meer is.

Het kabinet wil het stijgende aantal coronabesmettingen tegengaan door in zes regio’s in de Randstad het late horecabezoek te ontmoedigen door een avondklok in te stellen voor de eet- en drinkgelegenheden. Daar komt bovenop dat het maximum aantal gasten voor samenkomsten zonder meldplicht wordt teruggebracht naar vijftig. Bovendien wordt een verbod ingesteld op gezelschappen die zich vormen van 50 personen of meer. Deze regionale maatregelen zijn buitenproportioneel en opnieuw een extra strop om de nek van horecaondernemers in die 6 regio’s. De maatregelen kunnen eventueel naar andere regio’s worden uitgebreid.  

Opnieuw worden volgens KHN horecabedrijven in het nachtleven, met name cafés en clubs, maar ook evenementenlocaties zoals congres-/ zalencentra en hotels met vergaderlocatie zwaar getroffen, terwijl deze sectoren het op dit moment al ongelofelijk zwaar hebben. Op dit moment hebben juist deze sectoren het meest te lijden onder de 1,5 meter afstandregels en draaien zij op dit moment al geen tot nauwelijks omzet door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen. Daar komt bij dat het aanwijzen van regio’s in Nederland als code oranje of rood door andere landen nu al leidt tot massale annuleringen.

Disproportionele maatregelen

"Het beperken van de sluitingstijden is volstrekt disproportioneel”, schrijft KHN. Horecaondernemers en hun medewerkers volgen strenge protocollen en doen er dagelijks alles aan om hun gasten een veilige en gastvrije ervaring te bieden. Cijfers van het RIVM tonen aan dat slechts 5,5% van alle besmette personen te herleiden is naar de horeca. Het overgrote deel van de besmettingen vindt plaats in de privésfeer: 55,4% thuis, 10,3% overige familie, 9,5% werksituatie, 9% verpleegtehuizen en 5,9% kennissen en vrienden. KHN: "Als je als overheid hierin niet kunt reguleren, dan is dat geen reden om extra maatregelen voor de horeca in te voeren. Volgens nota bene het RIVM zelf, zit het grootste probleem in het gedrag van mensen en het draagvlak in de samenleving; mensen gaan nog steeds de straat op met klachten. Dat los je niet op door de horeca eerder te sluiten of door het maximum aantal gasten nog verder terug te dringen. Het probleem zal zich hierdoor verplaatsen en de kans op illegale feesten, gezelschappen of samenkomsten na middernacht juist versterken.” KHN voorziet ook extra overlast op straat en in de illegaliteit, wat grote consequenties zal hebben voor de handhaving van de coronamaatregelen en daarmee voor de veiligheid en de volksgezondheid. Bovendien wordt het probleem op deze manier opnieuw verplaatst naar de grootste besmettingshaard – de privésfeer -; mensen houden tenslotte de behoefte om elkaar te zien.

Wél extra maatregelen, géén extra steun; het samen optrekken blijft uit

Het invoeren van deze maatregelen voor een op dit moment zeer kwetsbare horecabranche betekent een directe noodzaak voor specifieke extra steunmaatregelen voor sectoren die niets meer kunnen. KHN dringt er daarom bij het kabinet op aan om zo snel mogelijk met verbeteringen op het derde steunpakket te komen. De volgende vier aanpassingen staan bovenaan de lijst van KHN:
  1. Maak een transitievergoeding via het UWV mogelijk, zodat de transitievergoeding voor mkb-bedrijven, die aanspraak hebben op NOW of TVL, via het UWV aan de werknemer wordt vergoed.
  2. Zorg dat voor bepaalde vormen van bedrijvigheid het mogelijk wordt dat, bij de eindafrekening van de steunmaatregelen, de jaaromzet en kosten over 2020 mogen worden vergeleken met 2019.
  3. Maak het voor het gewone mkb gemakkelijk om zonder voorwaarden subsidie aan te vragen.
  4. Presenteer een uitkoopregeling of extra bijdrage voor bedrijven die echt niet KUNNEN exploiteren, zoals evenementen, clubs & nightlife bedrijven), door afwikkelingskosten en aflossingen af te kopen.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, crisis, corona

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...