Geplaatst op: 20-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRT

KHN verwijt kabinet symboolpolitiek

KHN verwijt kabinet symboolpolitiek
Koninklijke Horeca Nederland kwalificeert de maatregelen van het Nederlandse kabinet om in de Randstad de coronaepedemie te te dammen als symboolpolitiek aangezien slechts 5,5% van de besmettingen te herleiden is tot de horeca. De nu aangekondigde maatregelen staan haaks op de mededeling van premier Rutte van enkele weken geleden waarin hij aangaf dat de horeca een veilige plek is: "Thuis geen feestjes of borrels, ga dan liever naar een horecazaak, daar is het veilig”. KHN pleit tegelijkertijd voor betere steunmaatregelen zoals een andere inrichting van de transitievergoedingen, een andere eindafrekening van de steunmaatregelen en een uitkoopregeling. Met dat laatste wekt KHN de indruk dat er voor sommige delen van de horeca voorlopig geen toekomst meer is.

Het kabinet wil het stijgende aantal coronabesmettingen tegengaan door in zes regio’s in de Randstad het late horecabezoek te ontmoedigen door een avondklok in te stellen voor de eet- en drinkgelegenheden. Daar komt bovenop dat het maximum aantal gasten voor samenkomsten zonder meldplicht wordt teruggebracht naar vijftig. Bovendien wordt een verbod ingesteld op gezelschappen die zich vormen van 50 personen of meer. Deze regionale maatregelen zijn buitenproportioneel en opnieuw een extra strop om de nek van horecaondernemers in die 6 regio’s. De maatregelen kunnen eventueel naar andere regio’s worden uitgebreid.  

Opnieuw worden volgens KHN horecabedrijven in het nachtleven, met name cafés en clubs, maar ook evenementenlocaties zoals congres-/ zalencentra en hotels met vergaderlocatie zwaar getroffen, terwijl deze sectoren het op dit moment al ongelofelijk zwaar hebben. Op dit moment hebben juist deze sectoren het meest te lijden onder de 1,5 meter afstandregels en draaien zij op dit moment al geen tot nauwelijks omzet door een daling in internationaal toerisme en minder tot geen zakelijke bestedingen. Daar komt bij dat het aanwijzen van regio’s in Nederland als code oranje of rood door andere landen nu al leidt tot massale annuleringen.

Disproportionele maatregelen

"Het beperken van de sluitingstijden is volstrekt disproportioneel”, schrijft KHN. Horecaondernemers en hun medewerkers volgen strenge protocollen en doen er dagelijks alles aan om hun gasten een veilige en gastvrije ervaring te bieden. Cijfers van het RIVM tonen aan dat slechts 5,5% van alle besmette personen te herleiden is naar de horeca. Het overgrote deel van de besmettingen vindt plaats in de privésfeer: 55,4% thuis, 10,3% overige familie, 9,5% werksituatie, 9% verpleegtehuizen en 5,9% kennissen en vrienden. KHN: "Als je als overheid hierin niet kunt reguleren, dan is dat geen reden om extra maatregelen voor de horeca in te voeren. Volgens nota bene het RIVM zelf, zit het grootste probleem in het gedrag van mensen en het draagvlak in de samenleving; mensen gaan nog steeds de straat op met klachten. Dat los je niet op door de horeca eerder te sluiten of door het maximum aantal gasten nog verder terug te dringen. Het probleem zal zich hierdoor verplaatsen en de kans op illegale feesten, gezelschappen of samenkomsten na middernacht juist versterken.” KHN voorziet ook extra overlast op straat en in de illegaliteit, wat grote consequenties zal hebben voor de handhaving van de coronamaatregelen en daarmee voor de veiligheid en de volksgezondheid. Bovendien wordt het probleem op deze manier opnieuw verplaatst naar de grootste besmettingshaard – de privésfeer -; mensen houden tenslotte de behoefte om elkaar te zien.

Wél extra maatregelen, géén extra steun; het samen optrekken blijft uit

Het invoeren van deze maatregelen voor een op dit moment zeer kwetsbare horecabranche betekent een directe noodzaak voor specifieke extra steunmaatregelen voor sectoren die niets meer kunnen. KHN dringt er daarom bij het kabinet op aan om zo snel mogelijk met verbeteringen op het derde steunpakket te komen. De volgende vier aanpassingen staan bovenaan de lijst van KHN:
  1. Maak een transitievergoeding via het UWV mogelijk, zodat de transitievergoeding voor mkb-bedrijven, die aanspraak hebben op NOW of TVL, via het UWV aan de werknemer wordt vergoed.
  2. Zorg dat voor bepaalde vormen van bedrijvigheid het mogelijk wordt dat, bij de eindafrekening van de steunmaatregelen, de jaaromzet en kosten over 2020 mogen worden vergeleken met 2019.
  3. Maak het voor het gewone mkb gemakkelijk om zonder voorwaarden subsidie aan te vragen.
  4. Presenteer een uitkoopregeling of extra bijdrage voor bedrijven die echt niet KUNNEN exploiteren, zoals evenementen, clubs & nightlife bedrijven), door afwikkelingskosten en aflossingen af te kopen.
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, crisis, corona

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...