Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking

DMO Den Haag Marketing werkt samen met stichting Voorall in 'Koninklijke Rolstoelroute'

Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking
Den Haag ontwikkelde Koninklijke Rolstoelroute. Foto: The Hague Marketing Bureau
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een beperking langs koninklijke highlights brengt.

Donderdag 24 september om 14:00 uur wordt deze speciale ‘Koninklijke Rolstoelroute’ feestelijk geopend. Het startschot wordt gegeven door gemeente Den Haag wethouder Zorg, Jeugd en Volksgezondheid Kavita Parbhudayal, Marco Esser - directeur The Hague Marketing Bureau en Wim Carabain - directeur Voorall, bij het standbeeld van Willem van Oranje op het Plein in Den Haag. 

Na het startschot nemen cityhost Remco Dörr en Voorall directeur Wim Carabain genodigden in gouden rolstoelen mee de route op, aangekleed met historische verhalen van de cityhost bij elke bezienswaardigheid.

Den Haag inclusieve stad

Met deze rolstoelroute profileert Den Haag, dé koninklijke stad aan zee, zich meer en meer als inclusieve stad waar iedereen kan meedoen. De rolstoelroute maakt zichtbaar dat Den Haag zich ook inzet voor bezoekers met een beperking en hen op een gastvrije manier ontvangt. Den Haag is de eerste stad waar een dergelijke route, aangevuld met informatie over de rolstoeltoegankelijkheid voor het bezoeken van de koninklijke bezienswaardigheden, voor mensen met een mobiliteitsbeperking gratis te verkrijgen is. 

De route is zorgvuldig samengesteld en getest door twee personen in een rolstoel. Zij hebben gelet op of de route goed begaanbaar is voor mensen die minder mobiel zijn, hoe het gezichtsveld is op een lager niveau en of bezienswaardigheden die zeggen rolstoelvriendelijk te zijn ook echt goed toegankelijk zijn met een rolstoel. 

De twee testers

Routetester Inge van de Vooren; "Er zijn veel stadswandelingen te doen in de stad, maar als je afhankelijk bent van een rolstoel kan je nooit mee, omdat er altijd wel een punt tussen zit waar je met een rolstoel niet langs kan. Met deze route wordt er rekening gehouden met ons! Ik kan het met mijn kinderen doen. Met een standaard wandelroute kan dat niet”. 

Routetester Ed Boonstoppel; ”Ik heb gelet op of je overal makkelijk bij kon. Het is een oude binnenstad, maar ondanks dat zijn een hoop dingen goed toegankelijk. Deze route maakt het voor mensen in een rolstoel mogelijk om nieuwe plekken in de stad te ontdekken. Dankzij de uitgebreide beschrijving op de website krijg je achtergrondinformatie mee wat de ervaring compleet maakt”.

De koninklijke rolstoelroute is te vinden op de website denhaag.com/koninklijk. De flyer is gratis op te halen in de The Hague Info Store, de vestiging van VVV Den Haag.


Den Haag en de week van de toegankelijkheid

Naast de koninklijke rolstoelroute lanceert The Hague Marketing Bureau in samenwerking met Stichting Voorall in de week van de toegankelijkheid 5 tot en met 9 oktober de website denhaag.com/nl/toegankelijk-den-haag. Naast deze 'Koninklijke Rolstoelroute' is er onder andere een begeleide wandeling voor mensen met een visuele beperking ontwikkeld.

Trefwoorden: Den Haag, DMO, route, inclusiviteit

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...