Geplaatst op: 22-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking

DMO Den Haag Marketing werkt samen met stichting Voorall in 'Koninklijke Rolstoelroute'

Gastvrijheid Den Haag voor mensen met een beperking
Den Haag ontwikkelde Koninklijke Rolstoelroute. Foto: The Hague Marketing Bureau
The Hague Marketing Bureau, Stichting Voorall en de gemeente Den Haag hebben hun krachten gebundeld en een stadsroute samengesteld die mensen met een beperking langs koninklijke highlights brengt.

Donderdag 24 september om 14:00 uur wordt deze speciale ‘Koninklijke Rolstoelroute’ feestelijk geopend. Het startschot wordt gegeven door gemeente Den Haag wethouder Zorg, Jeugd en Volksgezondheid Kavita Parbhudayal, Marco Esser - directeur The Hague Marketing Bureau en Wim Carabain - directeur Voorall, bij het standbeeld van Willem van Oranje op het Plein in Den Haag. 

Na het startschot nemen cityhost Remco Dörr en Voorall directeur Wim Carabain genodigden in gouden rolstoelen mee de route op, aangekleed met historische verhalen van de cityhost bij elke bezienswaardigheid.

Den Haag inclusieve stad

Met deze rolstoelroute profileert Den Haag, dé koninklijke stad aan zee, zich meer en meer als inclusieve stad waar iedereen kan meedoen. De rolstoelroute maakt zichtbaar dat Den Haag zich ook inzet voor bezoekers met een beperking en hen op een gastvrije manier ontvangt. Den Haag is de eerste stad waar een dergelijke route, aangevuld met informatie over de rolstoeltoegankelijkheid voor het bezoeken van de koninklijke bezienswaardigheden, voor mensen met een mobiliteitsbeperking gratis te verkrijgen is. 

De route is zorgvuldig samengesteld en getest door twee personen in een rolstoel. Zij hebben gelet op of de route goed begaanbaar is voor mensen die minder mobiel zijn, hoe het gezichtsveld is op een lager niveau en of bezienswaardigheden die zeggen rolstoelvriendelijk te zijn ook echt goed toegankelijk zijn met een rolstoel. 

De twee testers

Routetester Inge van de Vooren; "Er zijn veel stadswandelingen te doen in de stad, maar als je afhankelijk bent van een rolstoel kan je nooit mee, omdat er altijd wel een punt tussen zit waar je met een rolstoel niet langs kan. Met deze route wordt er rekening gehouden met ons! Ik kan het met mijn kinderen doen. Met een standaard wandelroute kan dat niet”. 

Routetester Ed Boonstoppel; ”Ik heb gelet op of je overal makkelijk bij kon. Het is een oude binnenstad, maar ondanks dat zijn een hoop dingen goed toegankelijk. Deze route maakt het voor mensen in een rolstoel mogelijk om nieuwe plekken in de stad te ontdekken. Dankzij de uitgebreide beschrijving op de website krijg je achtergrondinformatie mee wat de ervaring compleet maakt”.

De koninklijke rolstoelroute is te vinden op de website denhaag.com/koninklijk. De flyer is gratis op te halen in de The Hague Info Store, de vestiging van VVV Den Haag.


Den Haag en de week van de toegankelijkheid

Naast de koninklijke rolstoelroute lanceert The Hague Marketing Bureau in samenwerking met Stichting Voorall in de week van de toegankelijkheid 5 tot en met 9 oktober de website denhaag.com/nl/toegankelijk-den-haag. Naast deze 'Koninklijke Rolstoelroute' is er onder andere een begeleide wandeling voor mensen met een visuele beperking ontwikkeld.

Trefwoorden: Den Haag, DMO, route, inclusiviteit

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.