Geplaatst op: 23-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is. Dat blijkt uit een presentatie die de reisorganisatie onlangs hield voor investeerders met onthutsende cijfers.

Zomer 2020: -83% boekingen
TUI heeft slechts 15% van het oorspronkelijke zomerprogramma 2020 verkocht. Dat leverde in totaal 2,4 miljoen boekingen op. In de zomer van 2019 realiseerde TUI nog 14 miljoen boekingen. Van het aangepaste en sterk ingekrompen zomerprogramma (-75%) verkocht TUI 82%. Voor de zomer 2020 liepen de boekingen 83% achter op vorig jaar. 

Winter 2020: slechts 30% verkocht
Voor het winterseizoen biedt TUI 40% van de reguliere capaciteit aan. Daarvan heeft het bedrijf inmiddels 642.000 boekingen binnen waarvan 285.000 sinds juni. De winterboekingen lopen nog 59% achter. Van het aangepaste programma is slechts 30% verkocht. 

Zomer 2021: boekingen lopen voor
Voor de zomer 2021 zet TUI 80% van de capaciteit in. Daar lopen de boekingen zelfs voor op vorig jaar, mede vanwege voucherboekingen. Voor de zomer van 2021 heeft TUI 1,7 miljoen boekingen binnen, vorig jaar waren dat er 980.000. Sinds juni heeft TUI 605.000 nieuwe boekingen voor de zomer binnengehaald. Dat zijn er 140.000 minder dan vorig jaar rond deze periode. 

Kas loopt snel leeg
TUI heeft nog 2 miljard euro in kas, dankzij diverse door de Duitse staat gegarandeerde leningen. Desondanks deze leningen en inkomsten uit boekingen, was de kaspositie tussen 12 augustus en 20 september 400 miljoen euro lager. Voor het vierde kwartaal van 2020 verwacht het bedrijf in de lagere honderden miljoen aan werkkapitaal te verliezen. TUI wil nog de komende jaren 300 miljoen euro aan kosten besparen. 
Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/202009_TUI_Group_Investor_Presentation_Handout.pdf-5abd44b8f53f27cdef35f5fab61c98d7.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, corona

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...