Geplaatst op: 23-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020

TUI verkocht slechts 15% van zomerprogramma 2020
Net als veel andere reisorganisaties maakt TUI een dramatisch jaar mee met ingestorte boekingen en een uiterst financieel uitdagende periode. Wat reisbedrijven grote parten speelt is het feit dat het vertrouwen bij de consument in vakanties nog ver te zoeken is. Dat blijkt uit een presentatie die de reisorganisatie onlangs hield voor investeerders met onthutsende cijfers.

Zomer 2020: -83% boekingen
TUI heeft slechts 15% van het oorspronkelijke zomerprogramma 2020 verkocht. Dat leverde in totaal 2,4 miljoen boekingen op. In de zomer van 2019 realiseerde TUI nog 14 miljoen boekingen. Van het aangepaste en sterk ingekrompen zomerprogramma (-75%) verkocht TUI 82%. Voor de zomer 2020 liepen de boekingen 83% achter op vorig jaar. 

Winter 2020: slechts 30% verkocht
Voor het winterseizoen biedt TUI 40% van de reguliere capaciteit aan. Daarvan heeft het bedrijf inmiddels 642.000 boekingen binnen waarvan 285.000 sinds juni. De winterboekingen lopen nog 59% achter. Van het aangepaste programma is slechts 30% verkocht. 

Zomer 2021: boekingen lopen voor
Voor de zomer 2021 zet TUI 80% van de capaciteit in. Daar lopen de boekingen zelfs voor op vorig jaar, mede vanwege voucherboekingen. Voor de zomer van 2021 heeft TUI 1,7 miljoen boekingen binnen, vorig jaar waren dat er 980.000. Sinds juni heeft TUI 605.000 nieuwe boekingen voor de zomer binnengehaald. Dat zijn er 140.000 minder dan vorig jaar rond deze periode. 

Kas loopt snel leeg
TUI heeft nog 2 miljard euro in kas, dankzij diverse door de Duitse staat gegarandeerde leningen. Desondanks deze leningen en inkomsten uit boekingen, was de kaspositie tussen 12 augustus en 20 september 400 miljoen euro lager. Voor het vierde kwartaal van 2020 verwacht het bedrijf in de lagere honderden miljoen aan werkkapitaal te verliezen. TUI wil nog de komende jaren 300 miljoen euro aan kosten besparen. 
Link: https://www.tuigroup.com/damfiles/default/tuigroup-15/en/investors/6_Reports-and-presentations/Presentations/2020/202009_TUI_Group_Investor_Presentation_Handout.pdf-5abd44b8f53f27cdef35f5fab61c98d7.pdf
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, touroperators, reisbureaus, corona

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.