KLM schaalt vluchten niet verder op
Luchtvaartmaatschappij KLM heeft veel last van de aangescherpte reisadviezen in diverse Europese landen. De eerder geplande opschaling gaat niet door. Ook de winterdienstregeling zit qua capaciteit maar op 55% ten opzichte van die van 2019.
Als Air France KLM vanwege de coronacrisis nog meer staatssteun nodig heeft, is minister Hoekstra van Financiën bereid daarover te praten. Greenpeace kondigde eerder aan naar de rechter te stappen vanwege eerdere steun aan de luchtvaartmaatschappij. De milieuorganisatie vindt de steun slecht voor het milieu.
Uitbraak coronavirus heeft grote impact op netwerk
Door de aangepaste reisadviezen voor een groot aantal landen naar ‘oranje’, zoals het Verenigd Koninkrijk, Spanje en delen van Frankrijk, zal de initieel geplande verdere opschaling van KLM’s Europese netwerk in september niet doorgaan. Met name de quarantaineregels in het Verenigd Koninkrijk hebben een grote impact op het netwerk van KLM. Voor de periode daarna wordt de situatie met betrekking tot reisbeperkingen zowel vanuit Nederland als ook andere landen nauwlettend gevolgd.
KLM was op weg om haar Europese en intercontinentale netwerk langzaam uit te breiden, nadat het aantal bestemmingen en frequenties door de coronacrisis tot een minimum was teruggebracht. KLM wil eerst haar klanten zoveel mogelijk keuze qua bestemmingen bieden. Daarna volgt mogelijk een verhoging van het aantal frequenties en/of van de capaciteit door grotere toestellen in te zetten.
Capaciteit Europa: 55%
KLM zal deze winterdienstregeling als gevolg van COVID-19 veel minder vliegen in vergelijking met dezelfde periode in 2019. De dienstregeling voor het Europese netwerk in november is op dit moment rond de 55% van de capaciteit in 2019.In augustus vloog KLM bijna 100% van haar Europese netwerk qua bestemmingen en 60% qua capaciteit, ten opzichte van voor de uitbraak van COVID-19. Met ingang van 25 oktober 2020 gaat KLM van start met dagelijkse vluchten naar de Poolse stad Poznan.
Capaciteit intercontinentaal: 60%
Intercontinentaal vloog KLM 80% van de bestemmingen en 60% qua capaciteit. Op dit moment is het zo dat op 25 procent van de intercontinentale vluchten alleen vracht wordt vervoerd. Dit zorgt voor een aanzienlijk lagere stoelcapaciteit. Zodra lokale reisregels dat toelaten, zal KLM ook weer passagiers op deze vluchten gaan vervoeren.
Slot waiver ook voor winterdienstregeling
Het is goed nieuws dat de Europese Commissie de verlenging van de zogenoemde ‘slot waiver’ naar de gehele winterdienstregeling heeft aangekondigd. Hiermee raakt KLM geen slots kwijt als vluchten niet worden uitgevoerd. Het stelt KLM in staat om ook tijdens de winterdienstregeling adequater in te spelen op de snel veranderende marktomstandigheden als gevolg van COVID-19. Naast de financiële impact zou het uitvoeren van minder goed gevulde vluchten vanuit duurzaamheidsperspectief ook niet wenselijk zijn.
Topics:Reis & vervoer
Trefwoorden: luchtvaart, luchtvaartmaatschappijen, klm