Geplaatst op: 24-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Thanks to Saad Sharif for sharing their work on Unsplash.
Meten is weten. Dat blijkt maar weer eens als we de drukte in de Nederlandse winkelcentra bezien. Zo op het eerste gezicht lijkt het als in het pre-coronatijdperk maar de cijfers van Locatus laten een heel ander beeld zien. Bovendien zijn de verschillen tussen de winkelcentra groot. En daar zijn diverse verklaringen voor.

Na de lockdown in maart daalde het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten dramatisch tot net boven de 20%. Na de versoepelingen kwamen er geleidelijk meer mensen op straat tot zo’n 70% van normaal. Vanaf juli zien we weer een geleidelijke daling tot zo’n 50% in aantallen passanten. 



Grote verschillen tussen sectoren en winkelgebieden

Dat betekent niet dat alle sectoren van retail zijn getroffen. Zo deden bouwmarkten, supermarkten, woonwinkels en elektrowinkels hele goede zaken. Sectoren als horeca, kleding en schoenen lieten juist forse omzetdalingen zien. Daar hebben vooral binnensteden last van omdat zich daar juist retailsegmenten concentreren die het moeilijk hebben. Woonboulevards en winkelcentra voor dagelijkse boodschappen hebben zich juist goed hersteld. 

Van alle winkelgebieden zijn Centrum Maastricht, Centrum Zwolle, Centrum Enschede, Centrum Arnhem, Centrum Drachten, Centrum ’s Hertogenbosch, Centrum Tilburg, Centrum Roermond, Centrum Goes en Centrum Leeuwarden de 10 winkelgebieden die het meest getroffen zijn.

Wat verklaart de verschillen?

Toch zien we ook verschillen tussen op het oog dezelfde type binnensteden. Waar wordt dat door bepaald?
  1. Afhankelijkheid van internationaal toerisme: Steden die voor een deel afhankelijk zijn van internationaal toerisme worden harder geraakt dan andere steden. Simpelweg omdat het internationaal toerisme grotendeels tot stilstand is gekomen. Vandaar dat steden als Amsterdam, Utrecht of Maastricht het zwaarder hebben dan steden waar vooral bezoekers uit de eigen regio komen.
  2. Afhankelijkheid van werknemers: Omdat veel kantoorpersoneel nog thuis werkt, zijn winkelgebieden die het moeten hebben van forenzen sterker getroffen. Winkelcentra in woonomgevingen profiteren juist. 
  3. Veel meer internetaankopen: Omdat mensen drukte willen vermijden, nemen internetaankopen een grote vlucht. 
  4. Openbaar vervoer wordt beperkt gebruikt: Uit vrees voor besmetting maken veel minder mensen gebruik van het openbaar vervoer. Steden die slecht met de auto of de fiets bereikbaar zijn merken dat direct. 
  5. Het aantal coronagevallen: Locatus ziet dat in regio’s waar het coronavirus hard heeft toegeslagen mensen voorzichtiger zijn. Zo zijn de aantallen passanten in noordelijke steden minder hard teruggelopen dan in Brabant en Limburg. 
Corona Impact Analyse
In de Corona Impact Analyse zijn alle winkelgebieden in Nederland (ca 2.500) beoordeeld op alle hierboven beschreven onderdelen en zo heeft elk winkelgebied een score gekregen in de Corona Impact en Recovery Index. Hoe hoger de score is die een winkelgebied krijgt, hoe beter een winkelgebied door deze crisis zal kunnen komen.
Link: https://locatus.com/blog/op-welk-van-de-winkelgebieden-in-nederland-is-de-impact-van-corona-het-grootst/?utm_medium=email
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, toerisme, binnensteden, winkelcentra, winkelgebieden

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.