Geplaatst op: 24-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra

Helft minder passanten in binnensteden en winkelcentra
Thanks to Saad Sharif for sharing their work on Unsplash.
Meten is weten. Dat blijkt maar weer eens als we de drukte in de Nederlandse winkelcentra bezien. Zo op het eerste gezicht lijkt het als in het pre-coronatijdperk maar de cijfers van Locatus laten een heel ander beeld zien. Bovendien zijn de verschillen tussen de winkelcentra groot. En daar zijn diverse verklaringen voor.

Na de lockdown in maart daalde het aantal passanten in Nederlandse winkelstraten dramatisch tot net boven de 20%. Na de versoepelingen kwamen er geleidelijk meer mensen op straat tot zo’n 70% van normaal. Vanaf juli zien we weer een geleidelijke daling tot zo’n 50% in aantallen passanten. 



Grote verschillen tussen sectoren en winkelgebieden

Dat betekent niet dat alle sectoren van retail zijn getroffen. Zo deden bouwmarkten, supermarkten, woonwinkels en elektrowinkels hele goede zaken. Sectoren als horeca, kleding en schoenen lieten juist forse omzetdalingen zien. Daar hebben vooral binnensteden last van omdat zich daar juist retailsegmenten concentreren die het moeilijk hebben. Woonboulevards en winkelcentra voor dagelijkse boodschappen hebben zich juist goed hersteld. 

Van alle winkelgebieden zijn Centrum Maastricht, Centrum Zwolle, Centrum Enschede, Centrum Arnhem, Centrum Drachten, Centrum ’s Hertogenbosch, Centrum Tilburg, Centrum Roermond, Centrum Goes en Centrum Leeuwarden de 10 winkelgebieden die het meest getroffen zijn.

Wat verklaart de verschillen?

Toch zien we ook verschillen tussen op het oog dezelfde type binnensteden. Waar wordt dat door bepaald?
  1. Afhankelijkheid van internationaal toerisme: Steden die voor een deel afhankelijk zijn van internationaal toerisme worden harder geraakt dan andere steden. Simpelweg omdat het internationaal toerisme grotendeels tot stilstand is gekomen. Vandaar dat steden als Amsterdam, Utrecht of Maastricht het zwaarder hebben dan steden waar vooral bezoekers uit de eigen regio komen.
  2. Afhankelijkheid van werknemers: Omdat veel kantoorpersoneel nog thuis werkt, zijn winkelgebieden die het moeten hebben van forenzen sterker getroffen. Winkelcentra in woonomgevingen profiteren juist. 
  3. Veel meer internetaankopen: Omdat mensen drukte willen vermijden, nemen internetaankopen een grote vlucht. 
  4. Openbaar vervoer wordt beperkt gebruikt: Uit vrees voor besmetting maken veel minder mensen gebruik van het openbaar vervoer. Steden die slecht met de auto of de fiets bereikbaar zijn merken dat direct. 
  5. Het aantal coronagevallen: Locatus ziet dat in regio’s waar het coronavirus hard heeft toegeslagen mensen voorzichtiger zijn. Zo zijn de aantallen passanten in noordelijke steden minder hard teruggelopen dan in Brabant en Limburg. 
Corona Impact Analyse
In de Corona Impact Analyse zijn alle winkelgebieden in Nederland (ca 2.500) beoordeeld op alle hierboven beschreven onderdelen en zo heeft elk winkelgebied een score gekregen in de Corona Impact en Recovery Index. Hoe hoger de score is die een winkelgebied krijgt, hoe beter een winkelgebied door deze crisis zal kunnen komen.
Link: https://locatus.com/blog/op-welk-van-de-winkelgebieden-in-nederland-is-de-impact-van-corona-het-grootst/?utm_medium=email
Topics:Retail
Trefwoorden: retail, toerisme, binnensteden, winkelcentra, winkelgebieden

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.