Geplaatst op: 24-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme

De feiten: uitgaand reisverkeer harder getroffen inkomend toerisme
Dat het internationale reisverkeer van en naar ons land door de coronacrisis sterk geraakt is, mag geen verrassing zijn. Het CBS heeft nu ook cijfers die dat keihard staven. Opvallend is dat Nederland er per saldo op vooruit gaat met een positieve reisverkeersbalans.

De bestedingen van buitenlandse reizigers in Nederland (inkomend toerisme) lagen in het tweede kwartaal van 2020 meer dan 75 procent lager dan een jaar eerder. Deze kwamen uit op 1,2 miljard euro terwijl die in hetzelfde kwartaal van 2019 nog op 4,7 miljard euro lagen. De bestedingen van Nederlandse reizigers in het buitenland (uitgaand toerisme) gingen met circa 90 procent nog harder onderuit naar 467 miljoen euro. Het saldo van het reisverkeer verbeterde daardoor wel: van -372 miljoen euro naar +686 miljoen euro. Dat komt omdat over het algemeen Nederlandse reizigers in het buitenland meer uitgeven dat buitenlandse reizigers in Nederland. 

Verdelen we het reisverkeer tussen vakantie en zakelijk dan zien we dat het inkomend zakelijk verkeer (-71 procent) minder hand getroffen is dan het uitgaand zakelijk verkeer (-99 procent) dat vrijwel helemaal tot stilstand kwam. Bij het vakantieverkeer zagen we een soortgelijke maar minder heftige ontwikkeling. Nederlandse vakantiegangers hebben in het tweede kwartaal 89 procent minder uitgegeven in het buitenland. De bestedingen van buitenlandse vakantiegangers in ons land liepen met 77% terug.

Ook de bestedingen aan passagiersvervoer door de lucht zat zwaar in de min. Nederlandse reizigers (-96%) en buitenlandse reizigers (-86%). 

Tabel 1: Ontwikkeling bestedingen reisverkeer van en naar Nederland, tweede kwartaal, 2019 vs 2020

Bron: CBS
Link: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/82616NED/table?dl=415F8
Trefwoorden: inkomend toerisme, uitgaand toerisme, reisverkeer, bestedingen, vakanties, zakelijk toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.