Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay
Het CBI is een onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken dat zich richt op ontwikkelingslanden en wil bijdragen aan hun duurzame en inclusieve economische ontwikkeling. Het project rond toerisme richt zich op het midden- en kleinbedrijf uit ontwikkelingslanden die Europese toeristen willen aantrekken.
Of u nu rondleidingen, accommodatie, bootverhuur of riviercruises aanbiedt, u biedt uw klanten diensten aan. Voor de hedendaagse toerist is alleen een dienst niet genoeg. Ze zoeken naar ervaringen die bijdragen aan hun kwaliteit van leven. Uiteraard moet bij de ontwikkeling van nieuwe producten rekening worden gehouden met de wensen en eisen van de hedendaagse toerist. ETFI heeft voor het CBI een handleiding ontwikkeld voor het ontwikkelen van nieuwe toeristische producten.
Het ontwikkelen van een nieuw toeristisch product gebeurt in feite door gedegen marktonderzoek te combineren met creativiteit. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? En kun je dit zelf doen zonder een expert te zijn in creatief denken of onderzoek? Hoewel het maken van uw eigen product moeite kost, kunt u dit doen door deze stapsgewijze handleiding te volgen:
Stap 1: laat u inspireren door uw klanten en potentiële klanten
Stap 2: ontwikkel een persona voor soorten klanten
Stap 3: zet de kernbehoeften van uw potentiële klanten om in kansenStap 4: maak creatieve oplossingen voor deze kansen
Stap 5: zet uw ideeën om in prototypes die u in de laatste stap in de praktijk gaat testen
ETFI is niet over een nacht ijs gegaan. Samen met Marktonderzoekbureau Molgo hebben ze marktinformatie beschikbaar gesteld over:
- avontuurlijk toerisme
- toerisme in inheemse gemeenschappen (community-based tourism)
- cruisetoerisme
- natuur en ecotoerisme
- SAVE toerisme (wetenschappelijk, academisch, vrijwillig en educatief toerisme)
- zon- en strandtoerisme
Naast deze populaire toeristische segmenten hebben ze de belangrijkste reizigersgroepen geanalyseerd:
- Free Independent Travellers (FITs)
- diaspora toerisme
- LGBTQ toerisme
- generatie Y toerisme
- multigenerationeel toerisme
Kijk hier https://www.cbi.eu/market-information/tourism voor alle marktsegmenten waarop kan worden ingespeeld. Aanmelden voor de sessies kan hier: https://www.etfi.nl/nl/agenda/webinar-over-het-ontwikkelen-van-een-toeristisch-product
Trefwoorden: toerisme, ontwikkelingslanden