Geplaatst op: 25-09-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?

Hoe ontwikkel je een toeristisch product?
Afbeelding van PublicDomainPictures via Pixabay
Het European Tourism Futures Institute (ETFI) organiseert samen met het Centre for the Promotion of Imports (CBI) drie gratis webinars waarin het ontwikkelen van een toeristisch product centraal staat. 

Het CBI is een onderdeel van het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken dat zich richt op ontwikkelingslanden en wil bijdragen aan hun duurzame en inclusieve economische ontwikkeling. Het project rond toerisme richt zich op het midden- en kleinbedrijf uit ontwikkelingslanden die Europese toeristen willen aantrekken. 

Of u nu rondleidingen, accommodatie, bootverhuur of riviercruises aanbiedt, u biedt uw klanten diensten aan. Voor de hedendaagse toerist is alleen een dienst niet genoeg. Ze zoeken naar ervaringen die bijdragen aan hun kwaliteit van leven. Uiteraard moet bij de ontwikkeling van nieuwe producten rekening worden gehouden met de wensen en eisen van de hedendaagse toerist. ETFI heeft voor het CBI een handleiding ontwikkeld voor het ontwikkelen van nieuwe toeristische producten. 

Het ontwikkelen van een nieuw toeristisch product gebeurt in feite door gedegen marktonderzoek te combineren met creativiteit. Maar hoe doe je dat? En waar begin je? En kun je dit zelf doen zonder een expert te zijn in creatief denken of onderzoek? Hoewel het maken van uw eigen product moeite kost, kunt u dit doen door deze stapsgewijze handleiding te volgen:

Stap 1: laat u inspireren door uw klanten en potentiële klanten
Stap 2: ontwikkel een persona voor soorten klanten
Stap 3: zet de kernbehoeften van uw potentiële klanten om in kansenStap 4: maak creatieve oplossingen voor deze kansen
Stap 5: zet uw ideeën om in prototypes die u in de laatste stap in de praktijk gaat testen

ETFI is niet over een nacht ijs gegaan. Samen met Marktonderzoekbureau Molgo hebben ze marktinformatie beschikbaar gesteld over:
  • avontuurlijk toerisme
  • toerisme in inheemse gemeenschappen (community-based tourism)  
  • cruisetoerisme
  • natuur en ecotoerisme
  • SAVE toerisme (wetenschappelijk, academisch, vrijwillig en educatief toerisme)
  • zon- en strandtoerisme
Naast deze populaire toeristische segmenten hebben ze de belangrijkste reizigersgroepen geanalyseerd:
  • Free Independent Travellers (FITs)   
  • diaspora toerisme
  • LGBTQ toerisme
  • generatie Y toerisme
  • multigenerationeel toerisme

Kijk hier https://www.cbi.eu/market-information/tourism voor alle marktsegmenten waarop kan worden ingespeeld. Aanmelden voor de sessies kan hier: https://www.etfi.nl/nl/agenda/webinar-over-het-ontwikkelen-van-een-toeristisch-product 

Trefwoorden: toerisme, ontwikkelingslanden

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten.
  • CELTH
     
       
       
       
       
       

       

       
       

       
       
       

       

    ||| Nieuws |||

    21/11/24
    Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
    Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
    20/11/24
    Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
    De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
    20/11/24
    BUas traint op AI en ethiek
    Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
    19/11/24
    KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
    KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
    19/11/24
    Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
    Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
    19/11/24
    Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
    Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
    19/11/24
    Exclusief voor leden
    Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
    DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
    19/11/24
    Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
    Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

    ||| Agenda |||

    22/11/24
    22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
    Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
    28/11/24
    28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
    Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
    03/12/24
    03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
    Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...