Geplaatst op: 28-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme
De Toerisme Top is alweer voorbij. Deze online editie vanuit Arnhem krijgt volgend jaar een vervolg in Winterswijk dat eigenlijk dit jaar gaststad was. Een kort verslag van het plenaire deel met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, Jos Vranken, directeur NBTC, Jeroen Klijs van de Breda University en Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd.  

Meest opvallende conclusie is dat 81% van de deelnemers aan de conferentie een reset van toerisme noodzakelijk vindt. Doorgaan op de puur economische weg met alleen maar meer toeristen zien ze niet zitten.

Op de Toerisme Top stak staatssecretaris Mona Keijzer de branche een hart onder de riem door te stellen dat Nederlanders veilig op vakantie kunnen. "Als Nederlanders massaal in Nederland op vakantie gaan, ligt er voor de sector een mooie toekomst in het verschiet”, stelde ze. Maar ondernemers moeten volgens Keijzer ook nadenken wat ze aan hun bedrijf moeten veranderen als corona langere tijd bij ons blijft. Het ministerie van EZK  ondersteunt daartoe zogenaamde field labs waar geëxperimenteerd wordt met nieuwe verdienmodellen binnen de 1,5 meter maatschappij. Keijzer ziet dat er een hele grote kans ligt voor de bestemming Nederland maar ze maakt zich wel zorgen om het tekort aan stageplaatsen voor mbo-ers: "Anders hebben we in de toekomst een tekort aan vakmensen die deze sector dan keihard nodig heeft.”

Toerisme heeft reset nodig

In een pol onder deelnemers aan de Toerisme Top bleek dat 81% de coronacrisis wil aangrijpen voor een reset van toerisme. En dat was een mooie steun voor het beleid van de staatssecretaris die met Perspectief 2030 in de hand daar al voor de coronacrisis mee bezig was: "We moeten deze crisis aangrijpen voor een reset van toerisme door voor elke plek te bepalen hoeveel gasten we willen hebben en welke type gasten we willen aantrekken.” Dat laat overigens volgens Jos Vranken, directeur NBTC  onverlet dat nu alle aandacht is gericht op acute steunmaatregelen en herstel. "Anders is alles wat we nu voor de toekomst bedenken hypothetisch.” Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd stelde dat het gedachtengoed van Perspectief 2030 nu leeft als nooit tevoren.

Focus op big spenders?

Gastspreker Doug Lansky vond vanuit Zweden dat de focus op alleen maar meer toeristen de sector in het post-coronatijdperk niet gaat helpen. Hij vindt dat er een limiet moet komen op het aantal toeristen. Bestemmingen moeten daarvoor hoog spenderende toeristen scheiden van toeristen die weinig besteden. "Vul eerst je bestemming en attracties met toeristen die veel besteden en vul de resterende capaciteit op met andere toeristen”, hield hij het Nederlandse publiek voor. Bedrijven moeten daarvoor ‘out-of-the-box’ denken en bijzondere concepten ontwikkelen die een unieke beleving geven waarvoor gasten bereid zijn extra te betalen. Ondernemers moeten in de optiek van Lansky niet bang zijn om te falen en nieuwe ideeën gewoon uitproberen. Met "desperate times, ask for desperate measures”, sloot hij zijn bijdrage af. 

Iedereen moet op vakantie kunnen

Jeroen Klijs van de Breda University kon de redenering van Lansky goed volgen maar vond wel dat iedereen op vakantie moet kunnen blijven gaan: "Vakantie mag niet alleen voor de rijken beschikbaar zijn.” Hij vindt dat bestemmingen goed moeten nadenken over de plek die ze zijn en welke toeristen daarbij goed passen. Ook staatssecretaris Mona Keijzer klom op de bres voor vakantie voor iedereen. "Ik heb er moeite mee als de gewone Nederlander niet meer op vakantie kan gaan.” Aan de sector volgens Keijzer de opgave dat op een verantwoorde manier vorm te geven. 

Verschillen in impact tussen steden en landelijk gebied

Volgens Annemiek Riefel is de impact van de coronacrisis op de sector ongekend: "Maar ik zie grote verschillen tussen stedelijke en landelijke gebieden en daarmee zijn de opgaven ook heel verschillend.”  Jos Vranken van NBTC vulde aan door te stellen dat in steden de hotellerie die afhankelijk is van het zakelijke segment het heel erg moeilijk heeft. "Maar ondanks het feit dat kampeer- en bungalowbedrijven een goede zomer hebben gehad, betekent dat nog niet dat daar de problemen voorbij zijn. Ze hebben het slechte voorjaar nog niet goedgemaakt en het najaar ziet er niet heel erg positief uit.” Goed signaal is wel dat Nederlanders deze zomer heel veel dagjes uit hebben gemaakt en Duitse vakantiegangers ons land trouw zijn gebleven. "Dat resulteerde in een verdubbeling van het marktaandeel van Duitsland in de bezoekersmix.” 

Taart vergroten

Voor de stimulering van het binnenlands toerisme zijn vooral de provincies aan zet. Dat is in de optiek van Vranken een goede zaak maar hij maakte daar wel een kanttekening bij: "We moeten met elkaar vooral de taart zien te vergroten. Anders wordt de winst van de ene regio, het verlies van de andere regio.” 


De volgende Toerisme Top is op maandag 27 september 2021 in Winterswijk.
Link: https://toerismetop2020.nbtc.events/page/770196
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, corona, crisis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.