Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme

Ruime meerderheid branche wil reset van toerisme
De Toerisme Top is alweer voorbij. Deze online editie vanuit Arnhem krijgt volgend jaar een vervolg in Winterswijk dat eigenlijk dit jaar gaststad was. Een kort verslag van het plenaire deel met staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Klimaat, Jos Vranken, directeur NBTC, Jeroen Klijs van de Breda University en Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd.  

Meest opvallende conclusie is dat 81% van de deelnemers aan de conferentie een reset van toerisme noodzakelijk vindt. Doorgaan op de puur economische weg met alleen maar meer toeristen zien ze niet zitten.

Op de Toerisme Top stak staatssecretaris Mona Keijzer de branche een hart onder de riem door te stellen dat Nederlanders veilig op vakantie kunnen. "Als Nederlanders massaal in Nederland op vakantie gaan, ligt er voor de sector een mooie toekomst in het verschiet”, stelde ze. Maar ondernemers moeten volgens Keijzer ook nadenken wat ze aan hun bedrijf moeten veranderen als corona langere tijd bij ons blijft. Het ministerie van EZK  ondersteunt daartoe zogenaamde field labs waar geëxperimenteerd wordt met nieuwe verdienmodellen binnen de 1,5 meter maatschappij. Keijzer ziet dat er een hele grote kans ligt voor de bestemming Nederland maar ze maakt zich wel zorgen om het tekort aan stageplaatsen voor mbo-ers: "Anders hebben we in de toekomst een tekort aan vakmensen die deze sector dan keihard nodig heeft.”

Toerisme heeft reset nodig

In een pol onder deelnemers aan de Toerisme Top bleek dat 81% de coronacrisis wil aangrijpen voor een reset van toerisme. En dat was een mooie steun voor het beleid van de staatssecretaris die met Perspectief 2030 in de hand daar al voor de coronacrisis mee bezig was: "We moeten deze crisis aangrijpen voor een reset van toerisme door voor elke plek te bepalen hoeveel gasten we willen hebben en welke type gasten we willen aantrekken.” Dat laat overigens volgens Jos Vranken, directeur NBTC  onverlet dat nu alle aandacht is gericht op acute steunmaatregelen en herstel. "Anders is alles wat we nu voor de toekomst bedenken hypothetisch.” Annemiek Riefel van Bureau Ruimte en Vrije Tijd stelde dat het gedachtengoed van Perspectief 2030 nu leeft als nooit tevoren.

Focus op big spenders?

Gastspreker Doug Lansky vond vanuit Zweden dat de focus op alleen maar meer toeristen de sector in het post-coronatijdperk niet gaat helpen. Hij vindt dat er een limiet moet komen op het aantal toeristen. Bestemmingen moeten daarvoor hoog spenderende toeristen scheiden van toeristen die weinig besteden. "Vul eerst je bestemming en attracties met toeristen die veel besteden en vul de resterende capaciteit op met andere toeristen”, hield hij het Nederlandse publiek voor. Bedrijven moeten daarvoor ‘out-of-the-box’ denken en bijzondere concepten ontwikkelen die een unieke beleving geven waarvoor gasten bereid zijn extra te betalen. Ondernemers moeten in de optiek van Lansky niet bang zijn om te falen en nieuwe ideeën gewoon uitproberen. Met "desperate times, ask for desperate measures”, sloot hij zijn bijdrage af. 

Iedereen moet op vakantie kunnen

Jeroen Klijs van de Breda University kon de redenering van Lansky goed volgen maar vond wel dat iedereen op vakantie moet kunnen blijven gaan: "Vakantie mag niet alleen voor de rijken beschikbaar zijn.” Hij vindt dat bestemmingen goed moeten nadenken over de plek die ze zijn en welke toeristen daarbij goed passen. Ook staatssecretaris Mona Keijzer klom op de bres voor vakantie voor iedereen. "Ik heb er moeite mee als de gewone Nederlander niet meer op vakantie kan gaan.” Aan de sector volgens Keijzer de opgave dat op een verantwoorde manier vorm te geven. 

Verschillen in impact tussen steden en landelijk gebied

Volgens Annemiek Riefel is de impact van de coronacrisis op de sector ongekend: "Maar ik zie grote verschillen tussen stedelijke en landelijke gebieden en daarmee zijn de opgaven ook heel verschillend.”  Jos Vranken van NBTC vulde aan door te stellen dat in steden de hotellerie die afhankelijk is van het zakelijke segment het heel erg moeilijk heeft. "Maar ondanks het feit dat kampeer- en bungalowbedrijven een goede zomer hebben gehad, betekent dat nog niet dat daar de problemen voorbij zijn. Ze hebben het slechte voorjaar nog niet goedgemaakt en het najaar ziet er niet heel erg positief uit.” Goed signaal is wel dat Nederlanders deze zomer heel veel dagjes uit hebben gemaakt en Duitse vakantiegangers ons land trouw zijn gebleven. "Dat resulteerde in een verdubbeling van het marktaandeel van Duitsland in de bezoekersmix.” 

Taart vergroten

Voor de stimulering van het binnenlands toerisme zijn vooral de provincies aan zet. Dat is in de optiek van Vranken een goede zaak maar hij maakte daar wel een kanttekening bij: "We moeten met elkaar vooral de taart zien te vergroten. Anders wordt de winst van de ene regio, het verlies van de andere regio.” 


De volgende Toerisme Top is op maandag 27 september 2021 in Winterswijk.
Link: https://toerismetop2020.nbtc.events/page/770196
Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme, binnenlands toerisme, corona, crisis

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...