Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

Merk KRAS verdwijnt

Digitale transformatie bij TUI

Merk KRAS verdwijnt
KRAS verdwijnt, aanbod deels door naar TUI. Foto: TUI
De digitale transformatie binnen touroperator TUI zorgt er voor dat het bekende merk KRAS verdwijnt. TUI Nederland biedt momenteel producten aan onder de merken TUI en KRAS. Per 1 april 2021 zal TUI niet langer vakanties aanbieden onder het merk KRAS en wordt een groot deel van het productaanbod ondergebracht bij het merk TUI. Mogelijk leidt dat tot een reorganisatie.

In het kader van de digitale transformatie die TUI moet klaarmaken voor de toekomst en de kostenbesparingen die naar aanleiding van de coronapandemie nog dringender zijn geworden, zijn bepaalde ingrijpende maatregelen onvermijdelijk. Zo heeft TUI Nederland besloten om volledig de focus te leggen op haar hoofdmerk TUI. 

Aanbod gedeeltelijk verder

Het huidige aanbod van KRAS zal voor een deel behouden blijven, maar hierdoor voortaan onder het merk TUI worden aangeboden. Dit verlaagt de kosten en verhoogt de efficiëntie, omdat de focus dan komt te liggen op één merk op één platform. De doelgroep waar het merk KRAS zich op richt, de actieve 50+'ers, zal daarmee ook door TUI worden aangesproken met een relevant aanbod. 

Mogelijke personele gevolgen worden nog in kaart gebracht. Alle KRAS-afdelingen zijn al in een eerder stadium geïntegreerd binnen de TUI organisatie, sinds de sluiting van het pand in Ammerzoden afgelopen mei.

Het busbedrijf KRAS Touringcars in Ammerzoden staat los van TUI en is eigendom van de familie Kras. De samenwerking van TUI met KRAS Touringcars blijft bestaan.

KRAS viert net zijn eeuw niet

KRAS is een merk met een lange historie. In 1922 begint Johan Kras een lijndienst met paard en wagen van Ammerzoden naar Den Bosch. Na de oorlog specialiseert KRAS zich in groepsvervoer, dagtochten, georganiseerde uitstapjes en meerdaagse touringcarreizen. 

Vanaf 2007 richt KRAS zich als direct seller vooral op verkoop via internet. Het huidige KRAS biedt reizen naar meer dan tachtig landen, waaronder vliegvakanties, culturele (bus)rondreizen en (rivier)cruises. 

In 2000 wordt het bedrijf KRAS een onderdeel van het portfolio van TUI Nederland en vanaf oktober 2018 is KRAS een merk van TUI Nederland. Het merk is de laatste jaren vooral bekend om het toegesneden productaanbod voor actieve 50+'ers die graag de wereld ontdekken.

"Aan de wieg van de reisbranche"

Arjan Kers, general manager TUI Nederland: "KRAS stond aan de wieg van de reisbranche in Nederland en was een van de eerste bedrijven die zich op het uitgaand toerisme richtten. Het 100-jarig jubileum zou in 2022 vallen. Het besluit om het merk nu van de markt te halen is verstandig en noodzakelijk, maar valt me zwaar".
Trefwoorden: marketing, Kras, touroperator, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegengeid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.
10/04/25
Dormio Group breidt internationaal uit
De Dormio Group heeft in Portugal Duna Parque overgenomen en breidt ook op Curaçao en in Europa uit. Dormio groeit daarmee van 41 naar 61 locaties.
10/04/25
Exclusief voor leden
Meer kampeerders willen comfort en privacy op het toilet en onder de douche
Sinds begin 2024 is het aantal campings dat privé-sanitair aanbiedt met 20% gestegen, zo concludeert campingspecialist ACSI na de jaarlijkse inventarisatie van bijna 10.000 campings in heel Europa. Bij ruim 1 op de 10 campings is het nu mogelijk om een eigen douche en toilet te reserveren, waarbij Nederland de boventoon voert.
10/04/25
Exclusief voor leden
Plopsa Group gaat voor één merknaam
De Plopsa Group heeft bekendgemaakt dat twee van haar grote themaparken een nieuwe naam krijgen. Holiday Park in Duitsland zal voortaan door het leven gaan als Plopsaland Deutschland, terwijl Plopsa Coo in de Belgische Ardennen de naam Plopsaland Ardennes krijgt. Deze naamsveranderingen zijn onderdeel van een bredere Europese groeistrategie van Plopsa.
10/04/25
Exclusief voor leden
Routedata efficiënter beheren
Fietsplatform en Wandelnet hebben een belangrijke stap gezet in het efficiënter beheren van fietsroutedata in Nederland. Sinds begin april zijn de regionale fietsroutedata van de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Utrecht gekoppeld aan de landelijke routedatabank.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...