Geplaatst op: 30-09-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Onderzoek: Chatbots zijn handig maar helpen niet altijd

Onderzoek: Chatbots zijn handig maar helpen niet altijd
Afbeelding van mohamed Hassan via Pixabay
Chatbots kunnen waardevol zijn in de interactie met bedrijven, dat vindt het merendeel van de consumenten die de Vlaamse hogeschool Thomas More bevroeg over het gebruik van chatbots. Helaas beoordeelt slechts de helft van de respondenten  zijn huidige chatbot-interacties echter als  positief. Vooral het correct beantwoorden van vragen is een issue. Positief is dat consumenten direct in interactie met het bedrijf zijn. Er is dus nog werk aan de winkel om het aanbod beter op de wensen van consumenten te laten inspelen.

Chatbots: de hype voorbij

De huidige chatbotmarkt is het stadium van de hype gepasseerd en volwassen geworden. Ruim 8 op 10 respondenten weten wat een chatbot is en een grote meerderheid daarvan maakt er ook gebruik van (67%). De helft van de respondenten heeft echter vaak een negatieve interactie met een chatbot. Het onvermogen van de chatbot om de vraag correct te begrijpen (64%), naast de kwestie antwoorden (62%) of doorsturen naar een simpele FAQ-pagina op de website (54%) gooien het vaakst roet in het eten.

Nochtans staan de respondenten wel open om in interactie te treden met een chatbot om snel een antwoord te krijgen (73%), een reservatie te maken (43%) of een klacht of probleem op te lossen (34%). Bij financiële toepassingen, zoals een betaling uitvoeren, gaat de consument wat meer op de rem staan (20%). Hier lijken vooral betrouwbaarheid, privacy en veiligheidsperceptie mee te spelen.

Wie heb ik aan de lijn?

Snelheid van antwoord en effectief tot een oplossing komen (en niet doorverwijzen) staan – misschien niet verwonderlijk – hoog op de prioriteitenlijst van de consument. Op de derde plaats vinden we echter "Ik wil vooraf weten dat ik met een chatbot spreek en niet met een persoon”. Mensen staan dus open voor een geautomatiseerde gesprekspartner, maar willen hier wel op voorhand over geïnformeerd worden. Dat een conversatie persoonlijk moet aanvoelen, staat dan ook helemaal onderaan de wensenlijst.

Waardecreatie aan de hand van chatbot

De bedoeling van het onderzoek is om vraag en aanbod beter op elkaar te laten inspelen. Met de resultaten willen de onderzoekers gericht advies verlenen aan bedrijven en chatbot-ontwikkelaars. De onderzoekers konden 4 consumentenprofielen onderscheiden: de hoopvolle voorstander (17%), de believer (20%), de kritische shopper (51%) en de pessimist (13%). Om een kritische massa te bereiken zullen bedrijven de kritische shopper moeten overtuigen.  Hiervoor zetten ze best in op het behandelen van complexe(re) vragen, het incorporeren van eerdere klanteninteracties en het niet doorverwijzen naar FAQ’s.

Over het onderzoek

Over het onderzoekHet onderzoek werd doorlopend afgenomen via een online bevraging in de periode april-juli 2020 bij 416 Vlamingen. De respondenten waren evenwichtig verdeeld naar leeftijd, gender, opleidingsniveau en online koopgedrag (frequentie en bedrag).
Link: https://www.chatbotgids.com/post/vlaams-chatbot-onderzoek-bij-eindgebruiker
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: technologie, chatbots, onderzoek

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

06/11/24
Ondernemers vrijetijdssector minder positief
Nederlandse ondernemers zijn minder positief dan een jaar eerder. Toch verwachten ze in 2025 te investeren en de personeelssterkte. Het ondernemers vertrouwen is in Nederland onverminderd licht negatief. Hoe zit het in de vrijetijdssector?
15/10/24
Exclusief voor leden
Inclusieve watersport bij RiF010
Van 7 tot en met 12 oktober vond de Week van de Toegankelijkheid plaats, waarbij RiF010 heeft laten zien dat inclusiviteit in de watersport echt belangrijk is. En gewoon ook kan.
11/10/24
Zet je regio op de kaart 2024: Balans in jouw bestemming – Maak deel uit van de toekomst van toerisme!
NRIT organiseert in samenwerking met CELTH en de Recreatie Vakbeurs een kennisevent rond bestemming in balans. In slechts twee uur ben je helemaal up-to-date met de nieuwste inzichten en strategieën. Je leert van experts, netwerkt met vakgenoten én krijgt praktische handvatten om direct mee aan de slag te gaan in jouw regio.
09/10/24
Exclusief voor leden
Breaking werkt samen met 3x3
Op 12 oktober 2024 vindt het Nederlands Kampioenschap Breakdance plaats onder de naam Amsterdam Breaking Championships. Dit jaar bundelt de breakdance community de krachten met 3x3 basketbal in de iconische Gashouder in de hoofdstad.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
11/09/24
Hoger beroep over mountainbikeroute Sallandse Heuvelrug
Routenetwerken Twente is het niet eens met de gerechtelijke uitspraak over de langere sluiting van de mountainbikeroute op de Sallandse Heuvelrug en gaat in hoger beroep. De beheerorganisatie zet nu ook eigen onderzoek naar flora en fauna in.
29/08/24
Sportevenementen zorgen voor stijging camperreserveringen bij Goboony
De unieke combinatie van het EK-voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen heeft deze zomer geleid tot een stijging van ongeveer 9% in reserveringen bij Goboony, het grootste deelplatform voor campers in Europa.
27/08/24
Exclusief voor leden
Oplopende arbeidskosten en verliezen in gastvrijheidssector
Bedrijven in de gastvrijheidssector zijn minder positief over de bedrijfsresultaten van het afgelopen halfjaar dan de gemiddelde Nederlandse ondernemer. Ze zijn wel positiever over de arbeidsmarkt en ervaren als gevolg van het tekort aan personeel minder vaak een hoge werkdruk.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.