Geplaatst op: 30-09-2020
Auteur: Marc Gerlings

KLM doet eindbod en vakbeweging gaat niet akkoord

KLM doet eindbod en vakbeweging gaat niet akkoord
Vakbond: geen eerlijke verdeling lasten van de crisis.
FNV gaat niet akkoord met het eindbod dat KLM gisteravond aan de bonden presenteerde. Volgens de bond vallen de hardste klappen bij de grondmedewerkers, terwijl die van het kabinet en de Tweede Kamer juist gespaard moesten worden. Jan van den Brink, bestuurder FNV Grondpersoneel: ‘Wij hebben de afgelopen weken alles op alles gezet om met KLM tot een rechtvaardig, solidair en eerlijk akkoord te komen om KLM door de coronacrisis te leiden. Het bod van KLM is alles behalve dat en er valt niet over te onderhandelen. Met deze houding zet KLM de staatssteun op het spel.’

Grondmedewerkers die in de voorwaarden voor staatssteun vrijgesteld zijn van het leveren van een arbeidsvoorwaardelijke offer, moeten van KLM toch afzien van twee keer 2,5 procent loon én een groot gedeelte van hun onregelmatigheidstoeslag. ‘De bijdrage van een grondmedewerker die 11,50 euro per uur verdient, kan zo oplopen tot meer dan 10 procent. Dat is de komende jaren 1,5 maandsalaris minder inkomen voor een groep die dat niet kan dragen’, aldus Van Den Brink.

Brede schouders?

Het kabinet riep KLM op om de breedste schouders de zwaarste lasten te laten dragen. De Tweede Kamer vroeg om alle medewerkers onder 1,5 keer modaal te ontzien. KLM gaat hier volgens de bond aan voorbij in haar ultieme bod. Van Den Brink: ‘De grondmedewerkers die fysiek het zwaarste werk doen, moeten van KLM de hoogste rekening betalen om KLM competitief te houden. Zij moeten disproportioneel veel bijdragen ten opzichte van de grootverdieners en lopen bovendien risico op ontslag.’

Ontslagen en uitbesteden

De lonen van alle KLM-medewerkers gaan tijdelijk omlaag, vaste krachten worden ontslagen en flexwerkers nemen hun plaats in. Van Den Brink: ‘KLM windt er geen doekjes om en neemt de afslag richting ‘de race naar beneden’. Daarnaast gaat KLM begin volgend jaar onnodig extra mensen de laan uit sturen, omdat ze midden in de economische crisis een deel van haar grondwerkzaamheden uitbesteed aan een goedkopere aanbieder op Schiphol.'

Vervolgstappen

Vandaag staat een laatste overleg met KLM gepland. Morgen gaat FNV tijdens digitale ledenvergaderingen bepalen wat de vervolgstappen zijn. 
Trefwoorden: luchtvaart, corona, cao, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.