Geplaatst op: 01-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay
In het derde kwartaal komt de consumptie van Nederlanders zo’n 6% lager uit dan eind 2019. Dat is behoorlijk positief nieuws want op het dieptepunt van de coronacrisis (april) lag de consumptie wel 18% lager. Dat stelt het ING Economisch Bureau. De verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn evenwel minder positief. In de pintransacties zien we actueel de stand van zaken in de vrijetijdsbesteding buitenshuis. Dat geeft voor de sector een gemêleerd beeld.

ING-econoom Marcel Klok: ”We verwachten dat de consumptie in het derde kwartaal nog flink hoger uitkomt dan in het vorige kwartaal. Maar ondanks dit flinke herstel (8%) ligt de consumptie in het derde kwartaal naar verwachting nog zo’n 6% onder het niveau van het laatste kwartaal van 2019. De opleving wordt in vierde kwartaal wel minder uitbundig dan in het derde kwartaal, mede gezien dat de meest recente maatregelen de consumptie in oktober afremmen.”

Sterk herstel voor consumptie van goederen

Het omzetvolume van de detailhandel is normaalgesproken (ook) een goede indicator voor consumptie van huishoudens. Dit laat volgens de meest recente CBS-cijfers in augustus groei zien van 1,2% ten opzichte van juli en kwam zo uit op 5,9% boven het pre-coronaniveau van februari. Daarmee lijkt dus sprake van verder herstel van de consumptie, maar ook een afzwakking van de groei in vergelijking met voorgaande maanden. 

Ten opzichte van juli zagen postorderbedrijven en webwinkels (6,1%) en supermarkten (2,3%) de sterkste afzetopleving. Vooral de afzet van postorderbedrijven en webwinkels (26%) en recreatieartikelen (13%) ligt hoger dan in februari, terwijl de afzet van drogisterijen (-3%) en schoen- en kledingwinkels (-2%) nog niet volledig zijn hersteld.

Diensten hard geraakt

Normaal gaat de consumptie van goederen (in 2019 goed voor 44% van de totale consumptie) hand in hand met de dienstenconsumptie. Tijdens de huidige crisis is dat minder het geval: dienstverlening zoals horeca, persoonlijke verzorging en recreatie heeft aanzienlijk meer te lijden onder de contactbeperkingen dan goederenverkoop. Dat zien we ook terug in de consumptiecijfers tot en met juli. Het totaal aan diensten kwam in juli nog 17% lager (tegenover 3% hoger voor goederen) uit dan het pre-coronaniveau van februari en zelfs iets lager dan in juni.

Pintransacties voor vrijetijdsbesteding negatief, omzet klein plusje

Dat beeld zien we ook in de pintransacties in de periode 8 tot en met 14 september. Overall zien we 6% minder transacties maar 4% meer omzet. Daarbij doen food (+11% omzet), vrijetijdsspullen (+7%) en wonen (+19%) het prima. Met vrijetijdsbesteding buitenshuis zien we een negatieve ontwikkeling. Met 18% minder transacties die overigens wel meer waard zijn aangezien de omzet met slechts 1% terugloopt. Binnen de vrijetijdsbesteding buitenshuis doet de horeca (cafés en restaurants) het wel beter (-18% transacties / +2% meer omzet) dan recreatie en cultuur (-17% transacties / -9% omzet.)

Tabel 1: Pinbetalingen in de periode 8-14 september, afwijking van normaal*, gecorrigeerd voor trend

Link: NRIT
Trefwoorden: economie, consumptie, vrijetijdsbesteding, bestedingen, horeca, cultuur, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.