Geplaatst op: 01-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay
In het derde kwartaal komt de consumptie van Nederlanders zo’n 6% lager uit dan eind 2019. Dat is behoorlijk positief nieuws want op het dieptepunt van de coronacrisis (april) lag de consumptie wel 18% lager. Dat stelt het ING Economisch Bureau. De verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn evenwel minder positief. In de pintransacties zien we actueel de stand van zaken in de vrijetijdsbesteding buitenshuis. Dat geeft voor de sector een gemêleerd beeld.

ING-econoom Marcel Klok: ”We verwachten dat de consumptie in het derde kwartaal nog flink hoger uitkomt dan in het vorige kwartaal. Maar ondanks dit flinke herstel (8%) ligt de consumptie in het derde kwartaal naar verwachting nog zo’n 6% onder het niveau van het laatste kwartaal van 2019. De opleving wordt in vierde kwartaal wel minder uitbundig dan in het derde kwartaal, mede gezien dat de meest recente maatregelen de consumptie in oktober afremmen.”

Sterk herstel voor consumptie van goederen

Het omzetvolume van de detailhandel is normaalgesproken (ook) een goede indicator voor consumptie van huishoudens. Dit laat volgens de meest recente CBS-cijfers in augustus groei zien van 1,2% ten opzichte van juli en kwam zo uit op 5,9% boven het pre-coronaniveau van februari. Daarmee lijkt dus sprake van verder herstel van de consumptie, maar ook een afzwakking van de groei in vergelijking met voorgaande maanden. 

Ten opzichte van juli zagen postorderbedrijven en webwinkels (6,1%) en supermarkten (2,3%) de sterkste afzetopleving. Vooral de afzet van postorderbedrijven en webwinkels (26%) en recreatieartikelen (13%) ligt hoger dan in februari, terwijl de afzet van drogisterijen (-3%) en schoen- en kledingwinkels (-2%) nog niet volledig zijn hersteld.

Diensten hard geraakt

Normaal gaat de consumptie van goederen (in 2019 goed voor 44% van de totale consumptie) hand in hand met de dienstenconsumptie. Tijdens de huidige crisis is dat minder het geval: dienstverlening zoals horeca, persoonlijke verzorging en recreatie heeft aanzienlijk meer te lijden onder de contactbeperkingen dan goederenverkoop. Dat zien we ook terug in de consumptiecijfers tot en met juli. Het totaal aan diensten kwam in juli nog 17% lager (tegenover 3% hoger voor goederen) uit dan het pre-coronaniveau van februari en zelfs iets lager dan in juni.

Pintransacties voor vrijetijdsbesteding negatief, omzet klein plusje

Dat beeld zien we ook in de pintransacties in de periode 8 tot en met 14 september. Overall zien we 6% minder transacties maar 4% meer omzet. Daarbij doen food (+11% omzet), vrijetijdsspullen (+7%) en wonen (+19%) het prima. Met vrijetijdsbesteding buitenshuis zien we een negatieve ontwikkeling. Met 18% minder transacties die overigens wel meer waard zijn aangezien de omzet met slechts 1% terugloopt. Binnen de vrijetijdsbesteding buitenshuis doet de horeca (cafés en restaurants) het wel beter (-18% transacties / +2% meer omzet) dan recreatie en cultuur (-17% transacties / -9% omzet.)

Tabel 1: Pinbetalingen in de periode 8-14 september, afwijking van normaal*, gecorrigeerd voor trend

Link: NRIT
Trefwoorden: economie, consumptie, vrijetijdsbesteding, bestedingen, horeca, cultuur, recreatie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.
08/11/24
Druk derde kwartaal voor Nederlandse luchthavens
In het derde kwartaal van 2024 reisden 21,6 miljoen passagiers van en naar de vijf belangrijkste Nederlandse luchthavens. Dit is bijna 4% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Waar reisden al die passagiers naar toe?
07/11/24
Opmars Nederlandse tweewielermarkt zet zich voort
Het aantal fietsen, brom/snorfietsen en motoren in ons land blijft gestaag groeien. Nu al tot een park van inmiddels 26,2 miljoen tweewielers

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.