Geplaatst op: 01-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis

Consumptie herstelt, wisselend beeld in vrijetijdsbesteding buitenshuis
Afbeelding van Steve Buissinne via Pixabay
In het derde kwartaal komt de consumptie van Nederlanders zo’n 6% lager uit dan eind 2019. Dat is behoorlijk positief nieuws want op het dieptepunt van de coronacrisis (april) lag de consumptie wel 18% lager. Dat stelt het ING Economisch Bureau. De verwachtingen voor het vierde kwartaal zijn evenwel minder positief. In de pintransacties zien we actueel de stand van zaken in de vrijetijdsbesteding buitenshuis. Dat geeft voor de sector een gemêleerd beeld.

ING-econoom Marcel Klok: ”We verwachten dat de consumptie in het derde kwartaal nog flink hoger uitkomt dan in het vorige kwartaal. Maar ondanks dit flinke herstel (8%) ligt de consumptie in het derde kwartaal naar verwachting nog zo’n 6% onder het niveau van het laatste kwartaal van 2019. De opleving wordt in vierde kwartaal wel minder uitbundig dan in het derde kwartaal, mede gezien dat de meest recente maatregelen de consumptie in oktober afremmen.”

Sterk herstel voor consumptie van goederen

Het omzetvolume van de detailhandel is normaalgesproken (ook) een goede indicator voor consumptie van huishoudens. Dit laat volgens de meest recente CBS-cijfers in augustus groei zien van 1,2% ten opzichte van juli en kwam zo uit op 5,9% boven het pre-coronaniveau van februari. Daarmee lijkt dus sprake van verder herstel van de consumptie, maar ook een afzwakking van de groei in vergelijking met voorgaande maanden. 

Ten opzichte van juli zagen postorderbedrijven en webwinkels (6,1%) en supermarkten (2,3%) de sterkste afzetopleving. Vooral de afzet van postorderbedrijven en webwinkels (26%) en recreatieartikelen (13%) ligt hoger dan in februari, terwijl de afzet van drogisterijen (-3%) en schoen- en kledingwinkels (-2%) nog niet volledig zijn hersteld.

Diensten hard geraakt

Normaal gaat de consumptie van goederen (in 2019 goed voor 44% van de totale consumptie) hand in hand met de dienstenconsumptie. Tijdens de huidige crisis is dat minder het geval: dienstverlening zoals horeca, persoonlijke verzorging en recreatie heeft aanzienlijk meer te lijden onder de contactbeperkingen dan goederenverkoop. Dat zien we ook terug in de consumptiecijfers tot en met juli. Het totaal aan diensten kwam in juli nog 17% lager (tegenover 3% hoger voor goederen) uit dan het pre-coronaniveau van februari en zelfs iets lager dan in juni.

Pintransacties voor vrijetijdsbesteding negatief, omzet klein plusje

Dat beeld zien we ook in de pintransacties in de periode 8 tot en met 14 september. Overall zien we 6% minder transacties maar 4% meer omzet. Daarbij doen food (+11% omzet), vrijetijdsspullen (+7%) en wonen (+19%) het prima. Met vrijetijdsbesteding buitenshuis zien we een negatieve ontwikkeling. Met 18% minder transacties die overigens wel meer waard zijn aangezien de omzet met slechts 1% terugloopt. Binnen de vrijetijdsbesteding buitenshuis doet de horeca (cafés en restaurants) het wel beter (-18% transacties / +2% meer omzet) dan recreatie en cultuur (-17% transacties / -9% omzet.)

Tabel 1: Pinbetalingen in de periode 8-14 september, afwijking van normaal*, gecorrigeerd voor trend

Link: NRIT
Trefwoorden: economie, consumptie, vrijetijdsbesteding, bestedingen, horeca, cultuur, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Start Bouw Ngyuwe bij ZooParc Overloon
ZooParc Overloon is begonnen met de bouw van Ngyuwe, het grootste expeditiegebied in de geschiedenis van het park. Ngyuwe neemt bezoekers mee naar het hart van tropisch Afrika.