Geplaatst op: 01-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Alleen met Vermeer

Alleen met Vermeer
Foto: Mauritshuis
Je kunt social distancing als een last ervaren maar er ook je kracht van maken. Dat doet het Mauritshuis. Bezoekers kunnen een tijdslot reserveren om alleen het wereldberoemde schilderij 'Gezicht op Delft' van Johannes Vermeer te bekijken. 

Voor de ultieme beleving krijgen bezoekers de kans om alleen in stilte te ervaren wat dit bijzondere kunstwerk met hen doet. In de tentoonstellingszaal wordt een ideale kijkervaring gecreëerd: subtiele vormgeving, perfecte belichting en geen geluiden van buitenaf: alleen met Vermeer. Vermeers Gezicht op Delft staat al sinds de 19de eeuw bekend om zijn bijzondere impact op de toeschouwer. Juist dit schilderij weet één van de meest krachtige en bijzondere effecten van kunst teweeg te brengen: het bieden van rust, een moment van inzicht, ontroering en verdieping.  



Eye-tracking onderzoek

Tot op de dag van vandaag blijft Gezicht op Delft mensen inspireren en ontroeren. Maar wat gebeurt er precies als bezoekers naar dit kunstwerk uit 1660 kijken? Wat valt mensen op in het schilderij? Verschilt dat per persoon of is er een gemiddelde ‘manier van kijken’? Om meer te weten te komen over de fascinatie voor Gezicht op Delft, vond op 25 september een Eye tracking-onderzoek plaats in samenwerking met Motivaction*, waarbij de vraag was ‘hoe kijkt men naar kunst?’. Aan de hand van speciale brillen werden de oogbewegingen van de kijker geregistreerd. Hierdoor was het mogelijk om het ‘kijkgedrag’ van mensen te meten. Niet alleen de kijkrichting werd gemeten (van links naar rechts, en van onder naar boven enz.) maar ook de tijdsduur (hoe lang kijkt een bezoeker naar eenzelfde plek?), details (welke details trekken de aandacht?) en de volgorde waarin dit alles gebeurt. Een bijzondere manier om te ontdekken welke uitwerking ‘het mooiste schilderij ter wereld’ op bezoekers heeft, bij kunstkenners én niet-kunstkenners. De resultaten van dit onderzoek worden momenteel nog verwerkt. 

Praktisch

De tentoonstelling Alleen met Vermeer (26 september tot en met 3 januari) bestaat enkel en alleen uit Vermeers Gezicht op Delft, volgens de beroemde Franse schrijver Marcel Proust ‘het mooiste schilderij ter wereld’. Een ticket kost 15,50 euro. Voor de tentoonstelling hoeft niet extra te worden betaald maar wel vooraf te worden gereserveerd. Dan mag je tien minuten alleen met Vermeer zijn.
Link: https://www.mauritshuis.nl/nl-nl/bezoek/plan-uw-bezoek/
Topics:Cultuur
Trefwoorden: cultuur, musea, tentoonstellingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.