Geplaatst op: 02-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Bewoners vertellen over de beste plekken in campagne Utrechtse Heuvelrug

Jouw leukste plek #opdeheuvelrug

Bewoners vertellen over de beste plekken in campagne Utrechtse Heuvelrug
Campagneposter met een mooie plek bij Rhenen.

Het Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug & Vallei start vandaag de campagne ‘Mijn leukste plek #opdeheuvelrug’. Eerder deze week maakte NBTC Holland Marketing bekend dat er ruim 70 procent minder internationale bezoekers worden verwacht in 2020. Het aandeel bestedingen op de Heuvelrug  kwam vóór corona al voor zo’n 75 procent uit eigen regio. Dit zal naar verwachting alleen maar stijgen, meldt het RBT. De focus van de campagne ligt daarom op bewoners, bezoekers en ondernemers uit de regio. 

Bewoners delen tot eind van 2020 tips met elkaar om de twee regio's Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei te ontdekken via hiermoetjezijn.opdeheuvelrug.nl

Jouw leukste plek #opdeheuvelrug

De afgelopen weken hebben prominenten, ondernemers en bewoners hun leukste plek op de Heuvelrug gedeeld op de website hiermoetjezijn.opdeheuvelrug.nl. De verzameling verhalen vormt een digitale inspiratiegids die door iedereen aangevuld kan worden. RBT Heuvelrug & Vallei roept bewoners op om zo veel mogelijk tips aan te leveren. 

RBT: 'Dit kan een plek zijn waar je het liefst gaat wandelen, waar je nieuwe energie opdoet of gewoon een plek die onvergetelijk is. Iedereen is welkom om tips te delen of om ideeën op te doen via hiermoetjezijn.opdeheuvelrug.nl.'

Verrassende ontdekkingen

De zomer van 2020 vierden veel Nederlanders vakantie in eigen land, zo ook op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei. Van fiets- en wandeltochten tot museumbezoek en van overnachten in een luxe hotel tot rondtrekken in een camper. Nederland werd afgelopen zomer opnieuw ontdekt. 

Nasera Elfring, projectleider bij RBT Heuvelrug & Vallei: "We lezen zoveel mooie verhalen en tips over ontdekkingen in de regio. Het is een mooi moment om deze tips met iedereen te delen. We hopen dat deze persoonlijke aanbevelingen anderen helpen om verrassende ontdekkingen in de regio te doen.”



Doorzetten op lokaal

Uit cijfers van vóór corona blijkt dat zo’n 75 procent van de bestedingen op de Heuvelrug al uit de regio of de provincie Utrecht kwam. Nasera Elfring: "We verwachten dat dit aandeel alleen maar zal blijven stijgen. We blijven ons dan ook op deze doelgroep richten. De Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei zijn de plek waar bewoners van de stad hun rust vinden in de natuur en waar bewoners nog wekelijks nieuwe ontdekkingen doen.”

Vijf jaar inspiratie

Maandelijks bezoeken ruim 35.000 mensen opdeheuvelrug.nl om inspiratie op te doen om eropuit te trekken. Het is een bijzonder jaar om een jubileum te mogen vieren. Door de coronacrisis geen live evenement met partners en geen evenement voor bewoners en bezoekers. Toch laat het RBT dit jubileumjaar niet zomaar voorbij gaan. Met de campagne ‘Mijn leukste plek #opdeheuvelrug’ wil het RBT alle mooie verhalen van ontdekkingen en belevingen van de afgelopen vijf jaar delen.



Onderdeel herstelplan

De campagne is onderdeel van het Herstelplan Bestemming Heuvelrug 2020-2021 en is een vervolg op de zomercampagne ‘Hier moet je zijn #opdeheuvelrug’. Samen met ruim 600 ondernemers en negen gemeentes (Baarn, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Soest, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woudenberg en Zeist) wordt er gewerkt aan een duurzaam herstel van de gastvrijheidseconomie. Met de campagne sluit RBT Heuvelrug & Vallei aan op de landelijke beweging ‘Hier moet je zijn’, een initiatief van NBTC Holland Marketing.
Trefwoorden: campagne, Heuvelrug, Gelderse Vallei, bewoners, toerisme, corona, beleid, herstelplan

CELTH





||| Nieuws |||

06/02/25
Nederlands verblijfstoerisme groeit naar 61 miljoen gasten in 2035
In 2035 zal Nederland naar verwachting 61 miljoen verblijfsgasten ontvangen, 24% meer dan in 2023. Ons land kan dan rekenen op 12 miljoen extra gasten.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...