Geplaatst op: 09-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug

Pintransacties in vrijetijdssector lopen hard terug
Afbeelding van Ahmad Ardity via Pixabay
De recente maatregelen om het coronavirus terug te dringen hebben duidelijk effect op de economie. De totale waarde van de pintransacties lag op 5 oktober 7% lager dan normaal, een week eerder was dat nog 4% lager dan normaal. Dat zien we het duidelijkst in de vrijetijdsbranche. Met bouwmarkten, woonwinkels en food-retail gaat het juist heel erg goed.

De omzet in de horeca zakt na een goede periode scherp weg. Halverwege september lag de pinomzet bij cafés en restaurants hoger dan normaal. Dat was mede te danken aan het warme weer. Inmiddels hebben ze hun pinomzet flink zien dalen en ligt hun omzet 25% onder normaal. Dat komt deels door het mindere weer maar vooral door de (meest recente) coronamaatregelen.

Ook in de categorie recreatie en cultuur valt de pinomzet ver terug, inmiddels ligt hun omzet 35% onder normaal. Sportverenigingen- en clubs, vakantieverblijven en pretparken beslaan ruim de helft van de categorie. De pin-omzet daalde op deze plekken sinds 20 september zo'n 30-40% harder dan in 2019.


Trefwoorden: horeca, attractieparken, dagrecreatie, sport, verblijfsrecreatie, horeca, crisis, corona

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.