Goed maatschappelijk verantwoord ondernemen lijkt van invloed op waarde van bedrijven
Maatschappelijk verantwoord ondernemen roept vragen over kosten op maar kan ook meerwaarde bieden.
Krijgen bedrijven hogere marktwaarderingen wanneer deze beter presteren in duurzaamheidsthema’s zoals uitstootvermindering, minder gebruikmaken van grondstoffen, het verbeteren van werknemersrelaties, beleid rondom mensenrechten en diversiteit en uitgaven aan lokale ontwikkelingsprojecten. Empirisch onderzoek laat zien dat ondernemingen die het hoogst scoren op duurzaamheidsthema’s een hogere waardering genieten in de kapitaalmarkt. Dat blijkt uit het proefschrift van Edem Emerald Sabah.
De interesse in duurzaamheidsprestatie is de afgelopen jaren sterk toegenomen, net als de interesse in externe verslaglegging omtrent maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Een dergelijke verslaglegging is voor veel ondernemingen op internationale schaal een verplichting geworden.
Het verband met governance mechanismen
Uit het onderzoek blijkt tevens dat ondernemingen die zich richten op materiële duurzaamheidsfactoren worden gekenmerkt door specifieke governance structuren. Een belangrijke rol daarin spelen: een goed functionerende en onafhankelijke raad van commissarissen, een beloningsschema dat voldoende afhangt van de marktwaarde van de onderneming en de bescherming tegen de dreiging van overnames. Tevens blijkt dat het koppelen van beloningen aan duurzaamheidsdoelstellingen gepaard gaat met een verhoogde kans dat de onderneming hoog scoort in materiële duurzaamheidsperformance.
Edem Emerald Sabah (1972, Greater Accra, Ghana) schreef haar proefschrift als buitenpromovendus bij de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit.