Geplaatst op: 14-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Aangescherpt reisbeleid 'is je reis niet noodzakelijk? Blijf thuis!'

Aangescherpt reisbeleid 'is je reis niet noodzakelijk? Blijf thuis!'
Reizen ontmoedigen: is de reis niet noodzakelijk, blijf thuis.
De reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse Zaken kleuren de wereldkaart inmiddels grotendeels oranje en rood. Minister Blok, minister Van Nieuwenhuizen en staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) scherpen de campagne aan om niet-noodzakelijke reizen met bijvoorbeeld de auto, trein of het vliegtuig naar risicogebieden te ontmoedigen. Met verschillende sectoren, verzekeraars en de reisbranche maakt het kabinet aanvullende afspraken om het boeken van vakanties naar gebieden of landen met een oranje of rood reisadvies tegen te gaan. Voor iedereen in Nederland geldt: is je reis niet noodzakelijk? Blijf thuis!

Reizen naar het buitenland is in de huidige situatie een risico. Mensen die op vakantie willen gaan in het buitenland moeten er rekening mee houden dat de gezondheidssituatie in een land snel kan veranderen waardoor de vakantiebestemming ineens oranje wordt, met alle consequenties van dien. Voor wat betreft een vakantiereis naar een gebied met een oranje of rood reisadvies geldt: ga niet. 
 
In een brief aan de Tweede Kamer kondigen de ministers en staatssecretaris acties aan om deze boodschap extra kracht bij te zetten. Op de website ‘nederlandwereldwijd.nl’ van Buitenlandse Zaken staat de boodschap: ‘boek geen vakantiereizen naar gebieden met een oranje reisadvies’.

Deze boodschap komt ook in de afzonderlijke reisadviezen voor de betreffende gebieden. Op reisvergelijkingssites wordt advertentieruimte ingekocht met een verwijzing naar de reisadviezen. Om de automobilist direct te benaderen, zet minister Van Nieuwenhuizen online traffic management in. Via de navigatietool ‘Waze’ en social media worden automobilisten gewezen op de oranje reisadviezen en de consequenties als je toch gaat, zoals quarantaine.

Staatssecretaris Van Veldhoven heeft met NS International afgesproken dat zij geen promotie maken voor tickets voor internationale treinverbindingen, waaronder ook de nieuwe internationale treinverbindingen naar Wenen en Londen, als het gaat om gebieden waar een oranje reisadvies geldt.

Met reisbranche om tafel

Daarnaast gaan diverse leden van het kabinet in gesprek met verschillende partijen uit de reis- en vervoersbranche om afspraken te maken over het niet promoten van reizen naar risicogebieden en een consequente verwijzing naar de reisadviezen van Buitenlandse Zaken. Met het Verbond van Verzekeraars is afgesproken dat zij actief aan verzekeraars vragen om informatie over reizen naar gebieden met een oranje reisadvies bij hun klanten onder de aandacht te brengen. Daarnaast is bij de Autoriteit Consument en Markt en de Reclame Code Commissie gevraagd of de promotie van reizen naar gebieden met een oranje reisadvies geen misleiding is. De Autoriteit Consument en Markt en de Reclame Code Commissie hebben aangegeven dat ze dit signaal meenemen in hun toezichthoudende taken.

De vakanties in het buitenland zijn sinds de uitbraak flink afgenomen wat ook terug te zien is in de bezettingsgraad bij vervoersbedrijven.

> Voor busreizen van en naar Nederland zat Flixbus, de  grootste Europese busvervoerder, in juli en augustus op 41% van het aantal reizigers in vergelijking met dezelfde periode in 2019.

> Voor Schiphol liggen de aantallen in juli en augustus nog lager ten opzichte van 2019: 24% van het aantal passagiers, 43% van het aantal bewegingen met een bezettingsgraad van gemiddeld 54%.

> Volgens het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) neemt het aantal vakantieplannen van Nederlanders voor de rest van het jaar verder af.
Trefwoorden: reizen, beleid, risico, ontmoedigen, reisbranche, corona, covid 19

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...