Geplaatst op: 19-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?

Hoe laag was de bezettingsgraad van Nederlandse hotels de afgelopen periode?
Afbeelding van StockSnap via Pixabay
Nederlandse hotels zijn bij lange na nog niet hersteld van de coronacrisis. Zowel de bezettingsgraad als de prijs liggen nog ver onder het niveau van 2019. De provincies doen het wel beter dan Amsterdam dat veel heeft te leiden van het ingestorte zakelijk en inkomend toerisme. Hoteliers verwachten dat in 2021 de markt zich gedeeltelijk herstelt maar pas in 2022 volledig. Dat blijkt uit de Hotelmarkt Update Nederland van Horwath HTL. 

Tijdens de eerste lockdown heeft 57% van de Nederlandse hotels de deuren gesloten, de meeste vanaf medio maart. Gemiddeld waren hotels 72 dagen gesloten, in Amsterdam waren hotels langer gesloten (98 dagen) tegenover de rest van Nederland (63 dagen). Het is de verwachting dat ook in de tweede lockdown veel hotels de deuren zullen sluiten. 

Extreem lage bezetting

De lockdown zorgde voor een extreem lage bezetting. Zo daalde in april, met ruim de helft van de hotels gesloten,  de bezettingsgraad met 95% en de gemiddelde kamerprijs met 47%.  De hotels die nog open waren behaalden een gemiddelde bezettingsgraad van 9,3%, een jaar eerder was dat nog 88,2%. Als in juni de meeste hotels weer open zijn, blijft de bezettingsgraad met 20,5% heel laag. Pas in juli komt de bezettingsgraad boven de 40% uit maar nog altijd minder dan de helft dan een jaar eerder. Daaraan heeft een gemiddeld flink lagere kamerprijs (25% tot 40%) niets aan kunnen veranderen. Voor de periode september - december worden op nieuw fors lagere bezettingsgraden (50% tot 60%) verwacht met 15% tot 30% lagere kamerprijzen.  



Goede zaken voor leisurehotels in de regio

Vanwege de oproep om vooral in eigen land op vakantie te gaan, doen sommige hotels buiten de regio Amsterdam en Schiphol het opvallend goed. Circa 14% rapporteerde zelfs een hogere bezetting dan in 2019 en 19% kon een iets hogere kamerprijs realiseren. 

Voor heel 2020 omzet ruim gehalveerd

Voor heel 2020 komt de gemiddelde bezettingsgraad van Nederlandse hotels uit op 42,7%, zo’n 45% lager dan in 2019. De gemiddelde opbrengst per beschikbare kamer (RevPAR) daalt ten gevolge van de lage bezetting en lagere kamerprijs voor heel 2020 naar verwachting tot 42 euro. Dat is 55% lager dan in 2019. De provincies doen het met een daling van 41% beter dan Amsterdam dat een afname van 68% moet  incasseren.

Ook 2021 nog slecht

Een ruime meerderheid van Nederlandse hoteliers (90%)  verwacht dat ook in 2021 de bezettingsgraad nog onder het niveau van 2019 zal komen te liggen. De meeste hoteliers gaan ervan uit dat de in 2021 wordt beteugeld en in 2022 de markt zich weer zal herstellen tot een pre-coronaniveau. 

Op basis van de huidige situatie voorziet Horwath HTL dat in 2021 de bezettingsgraad van Nederlandse hotels zal uitkomen op 60%, nog altijd 22% onder het niveau van 2019. Ook de gemiddelde kamerprijs blijft ruim 12% onder het niveau van 2019. 


Link: https://horwathhtl.nl
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, corona, crisis

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...