Geplaatst op: 20-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag

Crowdfunding voor Museumtafels eindigt 40% boven doelbedrag
Een museumtafel. Foto: Limburgs Museum
De crowdfundactie van het Limburgs Museum voor nieuwe Onvergetelijk Limburgs Museumtafels is succesvol afgerond. In vier weken is er 39.551 euro opgehaald, bijna 40% boven het doelbedrag van 29.000 euro. Dat is genoeg voor de aanschaf en inzet van drie nieuwe digitale aanraakschermen. Met die schermen in de vorm van mobiele tafels kunnen mensen met geheugenproblematiek, zoals dementie, in Limburgse zorginstellingen toch een duik nemen in de collectie van het Limburgs Museum, en daarmee in hun eigen verleden.

"We zijn verguld met de steun van zoveel Limburgers,” zegt museumdirecteur Bert Mennings. "Elk steentje heeft bijgedragen, van donaties van 5 euro tot giften van meer dan 1000 euro. We kunnen nu niet alleen extra exemplaren van de Onvergetelijk Limburgs Museumtafel aanschaffen, we hebben ook de mogelijkheid om ze nog vaker dan gehoopt in verzorgingshuizen in heel de provincie in te zetten. Mét speciaal opgeleide rondleiders.”

Rondleiding

De Onvergetelijk Limburgs Museumtafel biedt een rondleiding door het Limburgs Museum, zonder het museum te bezoeken. Dat is een uitkomst voor mensen die niet meer in staat zijn naar het museumgebouw toe te komen. Dankzij de Onvergetelijk Limburgs Museumtafels kunnen de bewoners van Limburgse verzorgingshuizen toch genieten van museumstukken zoals een oude schoolfoto of een ouderwets fornuis. Met ondersteunende vragen, muziek- en beeldfragmenten en zintuiglijke prikkels roepen tafel en rondleider herinneringen op. Zo ontstaan waardevolle gesprekken. Op deze wijze biedt het Limburgs Museum bewoners op afstand plezier, herkenning én verbinding.

Lieve reacties

Veelzeggend is dat de 151 crowdfunders niet alleen donaties maar ook hartverwarmende berichtjes achterlieten op https://limburgsmuseum.creativefunding.nl/campagne/geluksmoment. Zo schreef iemand: "Hoe fijn kan het zijn om beelden te zien die herkenning oproepen, wanneer je in het dagelijks leven te kampen hebt met geheugenproblemen.” Nog een reactie: "Iedere stap om de onbereikbare wereld van mensen met dementie te verlichten verdient steun. Een mooi initiatief!”
En natuurlijk schreven veel donateurs ook over hun eigen ervaring met naasten: "Ter herinnering aan mijn moeder en vader die hiervan genoten zouden hebben.”
Topics:Cultuur
Trefwoorden: Museum, crowdfunding, ouderen, cultuur, management

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/11/24
Biografische management roman Samen Gastvrij gelanceerd
Vandaag is het boek ‘Samen Gastvrij: Uitnodiging tot een verbonden samenleving ‘van gastvrijheidsambassadeur en CEO van Onemeeting, Luc van Bussel, gelanceerd. In dit manifest roept Van Bussel op tot een samenleving waar verbinding, gastvrijheid en aandacht voor elkaar centraal staan.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.
13/11/24
ACSI viert 60-jarig jubileum met boek en film
Campingspecialist ACSI, opgericht door Ed van Reine in 1965, viert zijn 60-jarig jubileum met de lancering van een boek en een film. Het bedrijf is met 10.000 aangesloten campings in Europa nog steeds relevant.
12/11/24
Gaming hotspot Breda week lang podium van Game Week 2024
De 2de editie van de jaarlijkse Game Week wordt gehouden in Breda. Jong en oud laten zich informeren, inspireren en entertainen op het gebied van gaming.
12/11/24
Handboek voor helden
Ede Marketing heeft een activiteitenboek gelanceerd speciaal bedoeld voor kinderen van 8 tot 12 jaar. Kinderen ontdekken met fascinerende verhalen, puzzels en uitdagende opdrachten de militaire geschiedenis van Ede.
12/11/24
Onderhandelingsresultaat over nieuwe Horeca-cao
De nieuwe Horeca-cao is definitief en gaat per 1 januari 2025 in en loopt tot en met 31 december 2026. Vandaag, 12 november, wordt bekend of ook de leden van de CNV hebben ingestemd met de cao.
12/11/24
Nieuwe supermarktconcepten bij Center Parcs: Albron en Boon Food Group bundelen krachten
Door de samenwerking gaan supermarkten van Center Parcs zich ontwikkelen tot innovatieve, gebruiksvriendelijke omgevingen die gasten optimaal bedienen tijdens hun verblijf.
12/11/24
Exclusief voor leden
Prima derde kwartaal voor Nederlandse logiesaccommodaties
In het derde kwartaal van 2024 hebben Nederlandse logiesaccommodaties zowel meer gasten als overnachtingen gerealiseerd, vergeleken met dezelfde periode in 2023 en 2019. Dat blijkt uit de nieuwste gegevens uit de Statistiek Logiesaccommodaties van het CBS.

||| Agenda |||

12/11/24 t/m 14-11-24
12/11/24 t/m 14-11-24: Recreatie Vakbeurs 2024
Op 12, 13 & 14 november 2024 vindt de jaarlijkse Recreatie Vakbeurs plaats in Evenementenhal Har...
22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...