Geplaatst op: 22-10-2020
Auteur: Marc Gerlings

Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart

Koopbereidheid vrijwel gelijk wel zorgen over werk

Consument is pessimistisch maar niet zo erg als in maart
Gedeeltelijke lockdown vergroot pessimisme.

De stemming onder consumenten is in oktober 2020 iets verslechterd, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -30, tegen -28 in september. Consumenten waren pessimistischer over het economisch klimaat. De koopbereidheid veranderde niet en dat is gunstig voor sectoren recreatie en toerisme.

Met -30 lag het consumentenvertrouwen in oktober ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41). 

Het behoud van werk ligt gevoelig. De consumenten waren in oktober pessimistischer over de toekomstige werkloosheid dan in september. In oktober verwachtte 92 procent van de respondenten dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden gaat stijgen, 5 procent voorzag een daling. Het saldo van positieve en negatieve antwoorden kwam hiermee uit op -87. Sinds het begin van de tijdreeks in 1986 waren de consumenten alleen in maart 1993 met -88 nog somberder over de toekomstige werkloosheid.
Trefwoorden: CBS, koopbereidheid, stemming, werkloosheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.