Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
Photo by Jonas Leupe on Unsplash
De totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in Nederland (7 daags-gemiddelde) lag maandag 19 oktober 10% lager dan normaal van de tijd van het jaar. Dat is 5 procentpunt lager dan een week eerder.
Meer Nederlanders in eigen land
Volgens ING geeft dat nog een vertekend positief beeld omdat normaal gesproken vanwege de herfstvakantie minder Nederlanders in Nederland zijn. Dat ziet ING ook aan het aantal pintransacties van Nederlanders in het buitenland, die liggen 3 procentpunt lager dan normaal. Doorgaans wordt zo’n 7% van de totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in deze periode in het buitenland gerealiseerd, afgelopen week was dat 4%. Kortom nu zijn er dus meer Nederlandse consumenten in Nederland dan normaal.
Horeca weet zich gedeeltelijk aan lockdown aan te passen
In de periode sinds de lockdown is de daling van de pin-omzet in de categorie 'café & restaurants' het grootst. Deze is gezakt naar ruim 65% onder normaal. Een deel van de horeca-ondernemers lijkt de omzetschade nu enigszins te kunnen beperken door afhaal- en bezorging. De duidelijke, recente toename in het aantal online bezorg- en afhaaltransacties duidt daarop.
In de periode sinds de lockdown is de daling van de pin-omzet in de categorie 'café & restaurants' het grootst. Deze is gezakt naar ruim 65% onder normaal. Een deel van de horeca-ondernemers lijkt de omzetschade nu enigszins te kunnen beperken door afhaal- en bezorging. De duidelijke, recente toename in het aantal online bezorg- en afhaaltransacties duidt daarop.
Ook veel minder pinomzet in cultuur & recreatie
'Recreatie & cultuur' is een andere categorie waar de pin-omzet vorige week flink is afgenomen, met ongeveer 44% onder normaal. Deze categorie omvat onder andere sportverenigingen- en clubs, vakantieverblijven, pretparken, casino’s, concerthallen en theaters. Veel van deze plekken zullen de gevolgen van een beperktere groepsgrootte merken.
Topics:Attractieparken, Cultuur, Dagrecreatie, Horeca, Vakanties
Trefwoorden: horeca, vakanties, dagrecreatie, attractieparken, cultuur, ondernemen, omzet, corona, crisis