Geplaatst op: 23-10-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart

Pinomzet in vrijetijdssector weer onderuit maar minder hard dan in maart
Photo by Jonas Leupe on Unsplash
De pinomzet is na de gedeeltelijke lockdown 10% lager dan normaal. Sectoren die hard zijn getroffen zijn de horeca en recreatie & cultuur. Maar minder hard dan in maart tijdens de eerste lockdown. Dat blijkt uit een analyse van ING.

De totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in Nederland (7 daags-gemiddelde) lag maandag 19 oktober 10% lager dan normaal van de tijd van het jaar. Dat is 5 procentpunt lager dan een week eerder. 

Meer Nederlanders in eigen land

Volgens ING geeft dat nog een vertekend positief beeld omdat normaal gesproken vanwege de herfstvakantie minder Nederlanders in Nederland zijn. Dat ziet ING ook aan het aantal pintransacties van Nederlanders in het buitenland, die liggen 3 procentpunt lager dan normaal. Doorgaans wordt zo’n 7% van de totale waarde van pinbetalingen en geldopnames in deze periode in het buitenland gerealiseerd, afgelopen week was dat 4%. Kortom nu zijn er dus meer Nederlandse consumenten in Nederland dan normaal.

Horeca weet zich gedeeltelijk aan lockdown aan te passen
In de periode sinds de lockdown is de daling van de pin-omzet in de categorie 'café & restaurants' het grootst. Deze is gezakt naar ruim 65% onder normaal. Een deel van de horeca-ondernemers lijkt de omzetschade nu enigszins te  kunnen beperken door afhaal- en bezorging. De duidelijke, recente toename in het aantal online bezorg- en afhaaltransacties duidt daarop. 

Ook veel minder pinomzet in cultuur & recreatie

'Recreatie & cultuur' is een andere categorie waar de pin-omzet vorige week flink is afgenomen, met ongeveer 44% onder normaal. Deze categorie omvat onder andere sportverenigingen- en clubs, vakantieverblijven, pretparken, casino’s, concerthallen en theaters. Veel van deze plekken zullen de gevolgen van een beperktere groepsgrootte merken. 


Trefwoorden: horeca, vakanties, dagrecreatie, attractieparken, cultuur, ondernemen, omzet, corona, crisis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

31/12/24
Klimrijk Brabant breekt alle records: 50.665 bezoekers in 2024
Het was een jaar om nooit te vergeten voor Klimrijk Brabant. Het klimbos in Veldhoven heeft 2024 afgesloten met een ongekend bezoekersrecord: maar liefst 50.665 avonturiers hebben de klim uitdagingen aangenomen
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
20/12/24
DierenPark Amersfoort opent nieuwe Chimpanseevallei
DierenPark Amersfoort heeft de deuren geopend van haar nieuwste themagebied: de Chimpanseevallei. Bezoekers kunnen nu oog in oog staan met deze bijzondere primaten in een volledig vernieuwde omgeving.
06/12/24
Beekse Bergen opent tropisch binnenspeelparadijs: Speelland Indoor
Beekse Bergen breidt deze winter uit met een nieuwe attractie: Speelland Indoor. Speelland Indoor bevindt zich op het terrein van Speelland Beekse Bergen, waar bezoekers in het voorjaar en de zomer kunnen genieten van dagrecreatie rond het Victoriameer.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.