Geplaatst op: 27-10-2020
Auteur: Redactie
NRIT

Sunweb mag Corendon overnemen

Sunweb mag Corendon overnemen
Reisorganisatie Sunweb mag reisorganisatie Corendon overnemen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten. De ACM heeft gekeken naar de concurrentie op zonvakanties rondom de Middellandse Zee, vooral de zogenaamde pakketreizen. Beide organisaties bieden die namelijk aan. 

De ACM concludeert dat er na de overname voldoende concurrentie overblijft, hoewel het aantal grote touroperators teruggaat van drie naar twee. Naast Sunweb en Corendon is reisorganisatie TUI een grote concurrent en zijn er meerdere kleinere spelers die pakketreizen aanbieden.

Voorgenomen fusie zorgvuldig beoordelen

Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de ACM: "Consumenten die op vakantie naar de zon willen, hebben de laatste jaren veel keuze, ook door het groeiende aanbod via internet. Pakketreizen blijven onverminderd populair vanwege de lage prijs en het gemak van het ‘alles-in-één’ boeken. Sunweb en Corendon zijn de nummers 2 en 3 en worden na de overname ongeveer even groot als de grootste speler TUI. Daarom wilden we uitgebreid onderzoeken of door deze overname de concurrentie wordt beperkt waardoor prijzen stijgen of de kwaliteit daalt. Dat is niet het geval.”

Consumenten kijken vooral naar de prijs van zonbestemmingen

Er zullen na de voorgenomen overname twee grote reisorganisaties overblijven die pakketreizen aanbieden: TUI en de combinatie Sunweb/Corendon. Uit onderzoek van de ACM blijkt dat consumenten die ‘de zon opzoeken’ verschillende landen overwegen, en dat de prijs vaak bepalend is. Voor consumenten zijn de pakketreizen van TUI een belangrijk alternatief voor Sunweb en Corendon. Daarbij zijn Sunweb en Corendon niet elkaars grootste concurrent. Ook zijn er kleinere spelers en nieuwe toetreders, zoals Transavia Holidays, die voor concurrentiedruk zorgen. 

Voldoende concurrentie na overname

Tot slot kijkt een belangrijk deel van de consumenten, als ze een reis boeken, ook naar de mogelijkheid om zelf zo’n reis samen te stellen door middel van losse onderdelen (vliegtickets en hotelboekingen). Alles bij elkaar concludeert de ACM, mede op basis van uitgebreid economisch onderzoek, dat er voldoende concurrentie overblijft.

Coronacrisis niet in beoordeling meegenomen

Tijdens de beoordeling van deze voorgenomen overname brak de coronacrisis uit. Deze crisis heeft veel invloed op de reissector. Het is moeilijk te voorspellen wat de gevolgen zijn en of ze blijvend zijn. Daarom is de ACM uitgegaan van de situatie op de markt vlak voor de coronacrisis.
Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, overnames, fusies

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...