Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Hoe vitaal is de verblijfsrecreatie in Overijssel?

Hoe vitaal is de verblijfsrecreatie in Overijssel?
De verblijfssector in Overijssel is relatief klein maar over het algemeen vitaal: 74% van de circa 150 onderzochte bedrijven zijn volgens het onderzoek vitaal, 19% van de bedrijven zijn zorgenkindjes en voor 7% van de bedrijven is geen recreatieve toekomst meer.

Om de vitaliteit te bepalen is gekeken naar de toeristische kwaliteit van een bedrijf én naar het perspectief voor de toekomst. Bij kwaliteit is onder andere gekeken naar gasttevredenheid, uitstraling, onderhoud, eigentijdsheid en ondernemerschap. Bij het toekomstperspectief is gekeken naar de visie en ambities van de ondernemer, financiële situatie, investeringsplannen en de bezetting. Het onderzoek is uitgevoerd onder circa 150 hotels, kampeer- en bungalowbedrijven. De vitaliteit van de verblijfsrecreatie is in opdracht van Gastvrij Overijssel voor de regio’s Noordwest Overijssel, Salland en Twente door Bureau voor Ruimte & Vrije Tijd in. Een vitale verblijfsrecreatieve sector is namelijk van groot belang voor een toekomstbestendig aanbod in de provincie. 

Driekwart vitaal

Jan Jaap Thijs van het Bureau voor Ruimte en Vrije Tijd: "Uit het onderzoek komt naar voren dat bijna driekwart van de bedrijven (74%) vitaal is, waarvan zelfs 14% echte voorlopers in de sector zijn. Deze bedrijven hebben een voorbeeld functie voor de provincie. We zien dat de meeste bedrijven bezig zijn met het maken van nieuwe plannen voor de toekomst, investeren en het doorvoeren van kwaliteitsverbeteringen. Ook zijn ze bezig met de gasttevredenheid, maken ze een duidelijke doelgroepkeuze en is het onderhoud en ondernemerschap goed”.  Tot de voorlopers behoren voornamelijk hotels en combinatiebedrijven. Het gaat om bedrijven met een hoge kwaliteit en een zeer gunstig toekomstperspectief.

De grote en diverse groep ‘middenmoters’ (60%) doen het ook goed, maar de uitdaging voor deze bedrijven is om te blijven ontwikkelen en vernieuwen. Het gaat om bedrijven met een positieve kwaliteit en gunstig toekomstperspectief.

Kwart van de bedrijven in de problemen

Maar voor 26% van de bedrijven geldt dat de kwaliteit en het toekomstperspectief niet zo positief is. Hierbij is diverse problematiek reden tot zorg. Voor deze bedrijven is een impuls nodig voor de toekomst om verdere achteruitgang te voorkomen.” Voor een deel van deze bedrijven (7%) wordt door het bureau zelfs geen toekomst gezien als toeristisch bedrijf. Thijs: "Voor deze bedrijven is het advies om in te zetten op een, veelal complexe, transformatie van de verblijfsaccommodatie naar andere functies”. 



Wat heeft de coronacrisis voor effect?

Dit onderzoek heeft plaats gevonden voordat de coronacrisis zorgde voor drastische beperkte maatregelen in Nederland. Dit heeft een enorme impact op de sector. Vooral de kampeersector en groepsaccommodaties zijn, met name in het voorjaar, hard geraakt. Dit onderzoek geeft een beeld van vóór de crisis. Het maakt het onderzoek enerzijds gedeeltelijk al achterhaald, anderzijds wellicht juist des te actueler, omdat het als een nulmeting beschouwd kan worden van voordat de crisis uitbrak. Het maakt het des te urgenter om met de vitaliteit van de sector aan de slag te gaan. 

Kansen voor onderscheidend aanbod

Naast de vitaliteit heeft het onderzoeksbureau ook gekeken naar de diversiteit van het aanbod voor 167 verblijfsrecreatie bedrijven. Hieruit komt naar voren dat het aanbod veelal eenzijdig is met weinig keuzemogelijkheden voor de consument. Er liggen voornamelijk kansen om te ontwikkelen voor meer onderscheidend aanbod. Denk hierbij aan accommodaties die bijzonder, verrassend, inspirerend of juist back-to-basic zijn. De consument zoekt daarnaast steeds meer naar stijlvolle en luxe accommodaties, hiervan is maar weinig aanbod in de regio.

Wat nu?

Gastvrij Overijssel, met haar partners; MarketingOost, de gemeenten in Overijssel en brancheorganisaties HISWA-RECRON en Koninklijke Horeca Nederland, hebben de ambitie uitgesproken dat zij met de uitkomsten van het onderzoek aan de slag willen. Overijssel wil gezamenlijk werken aan een vitale toeristische sector. In de regio’s is er het besef dat een integrale aanpak, breder dan vanuit de vrijetijdseconomie alleen, noodzakelijk zal zijn om alle uitdagingen het hoofd te bieden en alle kansen te grijpen. Er zijn twee actuele voorstellen die besproken zijn in de Provinciale Staten van de provincie Overijssel die relevantie hebben voor het advies:·       
  1. Er is een investeringsvoorstel Gastvrij Overijssel 2020-2023 neergelegd met de focus op de bovenkant van de markt (middenmoters en voorlopers)
  2. Daarnaast is een bestuurlijk kwartiermaker gestart met een traject om te komen tot een organisatiestructuur voor de aanpak voor de onderkant van de markt (zorgenkindjes en achterblijvers). In de komende maanden zal dit nader vorm gaan krijgen.
Link: https://www.kennisplatformoost.nl/vitaliteit-verblijfsrecreatie-in-kaart-gebracht/
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, vitaliteit, bungalowparken, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, hotels, Overijssel

CELTH



||| Nieuws |||

24/04/25
KLM voegt Barbados weer toe aan winterbestemmingen
KLM start in het winterseizoen van 2025 met de heropening van de nieuwe tropische bestemming Bridget...
24/04/25
Exclusief voor leden
Regent renoveert twee cruiseschepen
Regent Seven Seas Cruises, renoveert twee schepen in 2025 en 2026. Het gaat om de Seven Seas Mariner en Seven Seas Voyager. De Mariner mag als eerste omdat het in 2026 een wereldcruise vaart.
24/04/25
BinnenhofBuiten doneert spiegelend kunstwerk aan Flora Restaurant en Filmhuis
Het Haagse stadsprogramma BinnenhofBuiten schenkt een monumentaal kunstwerk van de Haagse kunstenaar Marleen Sleeuwits aan Flora Restaurant en Filmhuis.
22/04/25
Exclusief voor leden
Future Dikes krijgt steun van boekingsplatform
Natuurhuisje doneert 50.000 euro aan het project Future Dikes van Radboud Universiteit. Dijken vol natuur zijn niet alleen leuk voor recreanten maar het biedt dieren en insecten lange verbindingen met andere natuur.
22/04/25
Twee Utrechtse informatiepunten open Hollandse Waterlinies en Neder-Germaanse Limes
In de provincie Utrecht zijn twee nieuwe informatiepunten geopend over het UNESCO Werelderfgoed: de Hollandse Waterlinies en de Neder-Germaanse Limes.
18/04/25
Website Ophetwater.nl voor routes op het water
Het Watersportverbond heeft een nieuwe website gelanceerd: Ophetwater.nl. Deze gebruiksvriendelijke ...
18/04/25
Nederlands toerisme licht in de min in eerste twee maanden van 2025
Nederland heeft in toeristisch opzicht een matige eerste twee maanden van 2025 achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties daalde met 2,1% ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In overnachtingen gemeten was de daling met -4,0% nog sterker.
18/04/25
Exclusief voor leden
Efteling kondigt nieuwe familieattractie en heropening van Wonder Hotel aan
De Efteling heeft spannende nieuwtjes voor haar bezoekers. Zo komt er een nieuwe familie-attractie en heropent het Eftelinghotel na een grondige renovatie.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
20/05/25
20/05/25 t/m 20-05-25: LDA Kennisdag: Innovatie in data
Op dinsdag 20 mei staat, op de LDA Kennisdag 2025, alles in het teken van innovatie in data&nbs...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...