Geplaatst op: 09-11-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

De hotelsector moet zich nu alvast voorbereiden op een volgende crisis

De hotelsector moet zich nu alvast voorbereiden op een volgende crisis
Afbeelding van StockSnap via Pixabay
Met de quote 'De hotelsector moet zich nu alvast voorbereiden op een volgende crisis' gooit CEO Dirk Bakker van vastgoedadviseur Colliers International de knuppel in het spreekwoordelijke hoenderhok. Volgens Bakker is met de coronacrisis duidelijk gebleken dat de hotelsector niet onschendbaar is. Daarom neemt de behoefte aan slimme nieuwe contractvormen ineens sterk toe. 

Huurcontracten met een vaste huurprijs en een looptijd van wel twintig of dertig jaar zijn in de branche nog erg gebruikelijk. Dat is uniek in vergelijking met andere vastgoedsectoren. Eigenaren van hotelvastgoed wilden de laatste jaren steeds vaker een graantje meepikken van het enorme succes van hun huurders. Terwijl hoteloperators binnenliepen, voelden de vaste contracten voor de eigenaar als een vloek. Nu het onverwacht slecht gaat met de operators, lijkt een vast contract voor de verhuurder ineens een zegen. 

Optie 1: Flexibele huurcontracten

Toch blijkt dat niet helemaal waar. Hoe veel garantie biedt een vast contract als de operator dreigt om te vallen? "Net als voor winkels zien we voor hotels in flexibele huurcontracten een goed alternatief. Omdat de huurprijs (deels) afhankelijk is van de financiële prestaties van het hotel krijgt de eigenaar meer inzicht in de gang van zaken. Beide partijen hebben bij deze contractvorm belang bij groei en zullen gezamenlijk investeren om dat te bereiken", stelt Bakker die in een hotel managementovereenkomst een tweede mogelijkheid ziet. 

Optie 2: Managementovereenkomst

Dan bezit de belegger zowel het vastgoed als de operatie en komt het personeel op de loonlijst van de eigenaar. Alleen het management wordt tegen een vergoeding overgelaten aan een ervaren hoteloperator. Vaak worden minimumgaranties op het resultaat afgegeven door de operator. Deze contractvorm komt in Amerika en Azië al vaak voor, maar staat in Europa nog in de kinderschoenen. 

Wake-up call

"Laten we deze crisis als een ‘wake-up call’ zien waardoor eigenaren en operators de opbrengsten en risico’s eerlijker verdelen", besluit Bakker. "Dat begint bij de manier waarop je het hotelcontract inricht. Samen profiteren in hoogtijdagen en gedeelde smart in crisistijd." 
Link: https://expertquotes.anp.nl/home/detail/8878c3b6-8764-44f6-bc44-e1a25c8f3cfe
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, vastgoed

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.