Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Campagne van Better Places levert al 75.000 euro op voor ondernemers in destinaties

Campagne van Better Places levert al 75.000 euro op voor ondernemers in destinaties
Straatbeeld in Tanzania.
Touroperator Better Places moest fors bezuinigen maar de organisatie zag ook de nood van de werkloze gidsen in de bestemmingen. Met een snelle actie werd de campagne 'Droom Nu, Reis Later' gestart en dat heeft al 75.000 euro opgeleverd. Daarmee worden veel gezinnen gered.

Sinds half maart blijven vliegtuigen massaal aan de grond en sluiten landen plots hun grenzen. In plaats van mensen óp reis te sturen, moeten reisorganisaties hun vakantiegangers zo snel mogelijk naar huis zien te krijgen. Na een paar hectische weken van repatriëring, omboekingen en annuleringen, besluit reisorganisatie Better Places dat het hoog tijd is om zich bezig te houden met positieve zaken. Dat is het begin van de succesvolle Droom Nu, Reis Later-campagne. In nieuwsbrieven, video's en blogs laten ze reizigers thuis genieten van hun favoriete bestemmingen. Tegelijkertijd vragen ze aandacht voor de vaak schrijnende situatie in verre landen en zamelen ze ruim 75.000 euro aan donaties in voor de mensen die het hardst worden getroffen door de crisis.

De campagne is onlangs genomineerd door de WTM World Responsible Tourism Award, in de categorie 'fund raising'.

Bezuinigingen bij Better Places

Oprichter Saskia Griep: "We gingen een veelbelovend jaar tegemoet. Dat de reisindustrie een paar maanden later in een wereldwijde crisis zou storten, had niemand kunnen bedenken.” Net als veel andere bedrijven in het toerisme, moet Better Places flink bezuinigen om het hoofd boven water te houden. Ondanks de grote tegenslagen laat de reisondernemer zich niet uit het veld slaan. "Nadat we al onze reizigers veilig thuis hadden, voelde ik heel erg de behoefte om iets positiefs te doen. Ik heb onze lokale partners gevraagd waar zij behoefte aan hebben en hoe wij vanuit Nederland chauffeurs, gidsen en hotelpersoneel een hart onder de riem kunnen steken. De ideeën stroomden binnen. Er was vooral behoefte aan positiviteit en verbinding met onze klanten.”

Droom Nu, Reis Later

Er is in Nederland veel aandacht voor de gevolgen van de crisis op de eigen economie, maar er wordt nauwelijks gesproken over de situatie in het buitenland. Tanzania reisexpert Karin Miner :"In Nederland werden meteen allerlei steunmaatregelen aangekondigd om bedrijven zoveel mogelijk overeind te houden. Hier in Tanzania is er geen sociaal vangnet. De lokale ondernemers die onze reizen zo bijzonder maken, zitten al maanden zonder werk en dus zonder inkomen. Díe verhalen moeten ook worden gehoord.” 

Met de Droom Nu, Reis Later-campagne slaat Better Places twee vliegen in een klap: met video's, recepten, leestips en muziek kunnen klanten thuis genieten van verre bestemmingen. Tegelijkertijd krijgen ze artikelen en video's opgestuurd, waarin lokale partners vertellen over de situatie in hun land.

Hulp aan lokale ondernemers

Na overleg met de reisexperts ter plekke wordt duidelijk dat er meer nodig is om lokale ondernemers te steunen. Als aanvulling op de campagne, lanceert Better Places samen met reisorganisatie MiCuba We Support Local Tourism. Op de website staan inmiddels zestien crowdfundingacties die zijn opgericht door lokale partners van Better Places. Karin: "Met de acties zamelen we geld in om de mensen die het hardst getroffen zijn door de crisis een steuntje in de rug te geven. Van voedselpakketten voor gidsen en chauffeurs in Tanzania en Nepal tot financiële ondersteuning voor ondernemers in Peru en Cuba.” 

Saskia en haar  collega's zijn vastberaden: "we stoppen pas met de acties als het toerisme weer op gang komt en iedereen gewoon weer aan het werk kan.”

We zijn ze niet vergeten

De acties zijn een groot succes. In zeven maanden halen de reisexperts gezamenlijk 75.000 euro op. "Dat laat een enorme betrokkenheid van onze reizigers zien,” zegt Karin. "We krijgen vaak de vraag van mensen die met ons in Tanzania geweest zijn, hoe het nu met de gids of chauffeur gaat die ze tijdens hun rondreis hebben leren kennen.” 

Hoewel het geld een mooie manier is om de ondernemers op verre bestemmingen te helpen, is dat volgens Saskia niet het grootste succes van de campagne. "Het opzetten van de acties geeft ontzettend veel positieve energie in tijden van crisis. Niet alleen aan ons als bedrijf, maar ook aan de lokale ondernemers, die door de acties weten dat we ze niet zijn vergeten. Dát is het echte succes van Droom Nu, Reis Later.”
Trefwoorden: campagne, reizen, gids, touroperator, maatschappelijk

CELTH



||| Nieuws |||

01/04/25
Vloer Recreatie Vakbeurs voor 80% gevuld
Met nog ruim zeven maanden te gaan tot de Recreatie Vakbeurs op 11, 12 en 13 november 2025 in Evenementenhal Hardenberg, is de beursvloer nu al voor maar liefst 80% geboekt.
01/04/25
Week van de Duurzame Waterrecreatie
In de week van 22 tot en met 28 mei 2025 vindt voor de derde keer op rij de Week van de Duurzame Waterrecreatie plaats. Tijdens deze week staan verschillende kennisonderwerpen op het gebied van duurzame waterrecreatie in de schijnwerpers.?
01/04/25
Tegenslagen voor culturele sector en
"Laten we samen verder bouwen aan een culturele en creatieve sector die blijft verbinden en vernieuwen". Met deze oproep opent voorzitter Kristel Baele het online jaarverslag 2024 van de Raad voor Cultuur, dat vandaag is gepubliceerd.
01/04/25
Exclusief voor leden
Plopsaland De Panne viert 25e verjaardag met spectaculaire parade
Plopsaland De Panne heeft op 29 maart 2025 haar 25e jubileumseizoen geopend met een groots feest, in aanwezigheid van talrijke bekende Vlamingen en prominenten. Het hoogtepunt van de viering is de gloednieuwe 25 Celebration Parade, een kleurrijke stoet met acht praalwagens, tientallen dansers en de Studio 100-figuren.
01/04/25
Brabant verwelkomt nieuw wandelplatform: WandelStarter
Brabantse wandelaars kunnen vanaf vandaag hun hart ophalen met het nieuwe platform WandelStarter. Dit digitale initiatief, gelanceerd door Brabant Partners en partners, biedt een overzicht van meer dan 200 startpunten voor prachtige wandelroutes in de regio.
01/04/25
Nieuw personage in Slagharen: Burgemeester Bright verwelkomt gasten
De introductie van Burgemeester Bright naast alle bestaande personages zorgt voor extra beleving voor de bezoekers.
01/04/25
Exclusief voor leden
Cruiseschepen in Rotterdam aan de stekker
Een mijlpaal in de verduurzaming van de Rotterdamse haven is bereikt: cruiseschepen aan de Wilhelminakade kunnen vanaf nu gebruikmaken van walstroom. Dit betekent dat ze hun motoren niet langer hoeven te laten draaien om stroom te produceren wat en aanzienlijke verminderen van geluidsoverlast en luchtvervuiling oplevert.
31/03/25
Nederlandse reizigers ontdekken Korea
Korea is in opmars als populaire reisbestemming onder Nederlandse vakantiegangers.

||| Agenda |||

05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...