Geplaatst op: 10-11-2020
Auteur: Marc Gerlings

Meer begrip voor mensen met hoortoestel

Meer begrip voor mensen met hoortoestel
Praat duidelijk en herhaal voor betere verstaanbaarheid. Foto Mark Paton via Unsplash

De coronamaatregelen hebben een impact op iedereen, maar zeker ook op mensen met gehoorverlies. Door mondkapjes, plexiglasschermen en de 1,5-meterregel heeft deze groep moeite om anderen goed te verstaan, zelfs als zij een hoortoestel dragen. Als je in de gastvrijheidssector deze mensen ontvangt, is duidelijke communicatie belangrijk. Niet alle gasten durven te erkennen dat je niet gehoord wordt.

43 procent van de Nederlanders met een hoortoestel ervaart namelijk problemen door de maatregelen in combinatie met hun gehoorverlies, blijkt uit onderzoek van Specsavers onder haar klanten. Daarnaast is 70 procent van de hoortoesteldragers wel eens (bijna) een hoortoestel kwijtgeraakt bij het afdoen van een mondkapje. 

Lastig gesprek voeren

> Mondkapjes zijn de normaalste zaak van de wereld geworden wanneer we bijvoorbeeld met het OV reizen en een winkel in gaan. Maar voor mensen met gehoorverlies zijn deze een hinder wanneer zij een gesprek voeren met iemand. Maar liefst drie van de vier (75%) Nederlanders met een hoortoestel geven aan moeite te hebben om anderen te verstaan wanneer zij een mondkapje dragen. 

> Ook plexiglas bij bijvoorbeeld kassa’s maakt het voor 66 procent moeilijk om mensen goed te kunnen horen. 

> De helft (51%) geeft aan meer moeite te hebben om mensen te verstaan door de 1,5 meter afstand die we moeten houden.

Meer onbegrip en eenzaamheid

Bijna een op de drie (31%) Nederlanders met een hoortoestel ervaart momenteel meer onbegrip vanuit hun omgeving wanneer ze iets niet goed verstaan. 19 procent doet dus maar alsof ze mensen verstaan terwijl dat eigenlijk niet zo is. Gelukkig onderneemt een deel van de hoortoesteldragers wel actie om te laten weten dat zij slechthorend zijn (42%). Zo vraagt meer dan de helft (58%) hun gesprekspartners harder te praten en heeft de helft (50%) de instellingen van het hoortoestel aan laten passen. Echter durft 10 procent geen actie te ondernemen uit schaamte voor hun gehoorverlies. Een op de tien (11%) hoortoesteldragers ervaart dan ook eenzaamheid door de coronamaatregelen in combinatie met hun gehoorverlies. Zij hebben minder sociale contacten (15%) en gaan minder de deur uit (8%).

Spoedcursus verstaanbaar maken

Remko Berkel, directeur van Specsavers Nederland. "Om jezelf beter verstaanbaar te maken hoef je niet harder te gaan praten, dat werkt vaak juist averechts. Praat langzamer, duidelijker en articuleer goed. En als iets de eerste keer niet verstaan wordt, herhaal dan wat er is gezegd in andere woorden. Vaak wordt verstaan dan makkelijker.” 
Trefwoorden: gehoor, hoortoestel, corona, verstaanbaar, gastvrijheid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.